ابراهیمپور، حبیب، و روشندل اربطانی، طاهر (1390). بررسی عوامل مؤثر در گردشگری براساس انتظارات و ادراکات گردشگران و مدل تحلیل شکاف (مطالعۀ موردی: منطقۀ گردشگری سرعین اردبیل). مدیریت بازرگانی، 3(2)، 1-22.
احمدی، منیژه، خیراللهی، ارسطو، و چراغی، مهدی (1396). ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی مجموعۀ گردشگری بیستون.
مطالعات اجتماعی گردشگری، 5(9)، 191-126.
http://www.journalitor.ir/Article/35284
اکبریان، سعیدرضا و رستگار، ابراهیم (1398). تحلیل و اولویتبندی مؤلفههای آمیختۀ بازاریابی در توسعۀ گردشگری شهری (مورد: کلانشهر شیراز). فصلنامۀ علمی و پژوهشی پژوهش و برنامهریزی شهری. 10(38)، 25-38.
ایرانی هریس، صیاد، شریعت پناهی، مجیدولی و رحمانی، بیژن (1398). اولویتبندی عوامل و مقولههای مؤثر بر تقاضای گردشگران خارجی. جغرافیایی سرزمین، 16(61)، 1-16.
آقایی، پرویز، رضویان، محمدتقی، سعیدیراد، مجید و خزایی، مصطفی (1394). تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر رضایتمندی از مقاصد گردشگری (مورد پژوهی: گردشگران شهرستان قروه). فصلنامۀ جغرافیایی فضای گردشگری، 4(14)، 97-114.
خواجه شاهکوهی، علیرضا و موسوی پارسایی، سیدمحمد (1398). تأثیر عملکرد ابعاد محصول مقاصد گردشگر بر رضایتمندی گردشگران یک آنالیز تطبیقی ـ همبستگی برحسب خصوصیات دموگرافیکی و اجتماعی. مجلۀ آمایش جغرافیایی فضا، 9(32)، 13-32. doi: 10.30488/gps.2019.93879
علیدادی سلیمانی، لیلا و زمانی، زهرا (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران بینالمللی (مورد مطالعه: شهر اصفهان)
کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام. تبریز.
https://civilica.com/doc/776677
فرمانی، مهدی، غفاری، محمد، شفیعی، نوید و زندینسب، مصطفی (1400). شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفی تجربۀ گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفرکرده به شهر شیراز. مطالعات اجتماعی گردشگری، 9(17)، 353-378. doi: 10.52547/journalitor.36053.9.17.0
فطرس، محمدحسن، ایمانی خوشخو، محمدحسین، سرلک، احمد و حسینی صالحی، سید محمد (1400). مطالعۀ تطبیقی تأثیر عوامل مؤثر در گردشگری بینالمللی در کشورهای توسعهیافته و درحال توسعۀ منتخب با تأکید بر شاخص نهادی ICRG (شاخص راهنمای بینالمللی ریسک کشوری). گردشگری و توسعه، 10(3)، 1-15. doi: 10.22034/jtd.2020.216854.1951
محمدیان، مهشید و آهنگران، جعفر (1401). شناسایی گرایشهای بازار گردشگری از منظر انطباق با محصول مورد مطالعه: بازار گردشگران ورودی به ایران از کشور هند. گردشگری و اوقات فراغت، 7(14)، 69-84. doi: 10.22133/tlj.2023.385121.1077
مروت، حبیب، سالم، علی اصغر، و خادم نعمت اللهی، محبوبه (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری خارجی. پژوهشنامۀ اقتصادی، 18(69)، 275-306. doi: 10.22054/joer.2018.8870
مورگان، جورج ای، لیچ، نانسی ال، گلوکنر، جین دبلیو و برت، کارن سی (1395) IBM SPSS .برای آمار مقدماتی: کاربرد و تفسیر. ویراست پنجم (ترجمه رحیم فوکردی). نشر کتاب دانشگاهی
Aghaee, P., Razavian, M., Saeedi Rad, M., & Khazaee, M. (2015). Analysis of factors affecting satisfaction with tourism destinations: Case study of Qorveh city tourists.
Geographical Journal of Tourism Space,
4(14), 97-114. [In Persian]
https://gjts.malayer.iau.ir/article_520229.html?lang=fa
Ahmadi, M., Kheirollahi, A., & Cheraghi, M. (2017). Analyzing the effective factors influencing the satisfaction of foreign and national tourists of Bisotoun tourism complex.
Journal of Social Studies in Tourism,
5(9), 191-216 [In Persian].
http://journalitor.ir/Article/35284
Akbarian Ronizi, S. R., & Rastegar, E. (2019). The Analysis and prioritization of marketing mix components in the tourism development (Case study: Shiraz metropolis).
Journal of Research and Urban Planning, 10(38), 25-38. [In Persian]
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285229.1398.10.38.3.9
Alidadi Soleimani, L., & Zamani, Z. (2018, May 10).
Identifying and prioritizing factors affecting the attraction of international tourists: A case study of Isfahan [Conference paper]. Civil engineering, architecture, and urban planning of the Islamic world countries conference, Tabriz, Iran. [In Persian]
https://civilica.com/doc/776677
Aziz, Y. A., Hussin, S. R., Nezakati, H., Raja Yusof, R. N., & Hashim, H. (2018). The effect of socio-demographic variables and travel characteristics on motivation of Muslim family tourists in Malaysia.
Journal of Islamic Marketing,
9(2), 222-239.
https://doi.org/10.1108/JIMA-03-2016-0016
Camilleri, M. A. (2018). Travel marketing, tourism economics and the airline product: An introduction to theory and practice. Springer.
Ebrahimpour, H., & Roshandel Arbatani, T. (2011). A Survay of Factors Influencing on Tourism based on Expects and Conceptions and Gap Analysis (Case Study: Sareien Tourism City in Ardabili).
Journal of Business Management,
3(2), 1-22. [In Persian]
https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085907.1390.3.2.1.2
Ennew, C. T., Reed, G. V., & Binks, M. R. (1993). Importance-performance analysis and the measurement of service quality.
European Journal of Marketing,
27(2), 59-70.
https://doi.org/10.1108/03090569310026402
Farmani, m., Ghaffari, m., Shafiei, N., & Nasab, M. Z. (2021). Identifying and prioritizing different aspects of tourist's experience quality from viewpoints of foreign tourists traveled to Shiraz.
Journal of Social Studies in Tourism,
9(17), 353-378. [In Persian]
https://doi.org/10.52547/journalitor.36053.9.17.0
Feng, M., Mangan, J., Wong, C., Xu, M., & Lalwani, C. (2014). Investigating the different approaches to importance–performance analysis.
The Service Industries Journal,
34(12), 1021-1041.
https://doi.org/10.1080/02642069.2014.915949
Fotros, M. H., Imanikhoshkhoo, M., Sarlak, A., & Hosseini Salehi, S. M. (2021). A comparative study the impact of effective factors on international tourism in selected developed and developing countries (Dynamic Panel Data Approach) with emphasis on ICRG characteristic index (International country risk guide).
Journal of Tourism and Development, 10(3), 1-15. [In Persian]
https://doi.org/10.22034/jtd.2020.216854.1951
George, D., & Mallery, P. (2020). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference (16th ed.). Routledge.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis (8th ed.). Cengage Learning EMEA.
Hair, J. F., Hult, T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) (2nd ed.). Los Angeles: Sage.
Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Gudergan, S. P. (2018). Advanced issues in partial least squares structural equation modeling. Thousand Oaks: SAGE.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling.
Journal of the academy of marketing science,
43(1), 115-135.
https://doi.org/10.1007/s11747-014-0403-8
Islamy, M. R., Trisnawati, J. D., & Rahayu, S. (2022). The effect of perceived service quality, perceived value, destination image, attitude to visiting behavior, tourist satisfaction on tourist loyalty.
Journal of Entrepreneurship & Business,
3(1), 35-48.
https://doi.org/10.24123/jeb.v3i1.4827
Kaharuddin, K., Napitupulu, J., Juliana, J., Pramono, R., & Saragih, E. L. L. (2021). Determinants of tourist attraction of the heritage tourism.
Journal of Environmental Management and Tourism,
12(2), 507-514.
https://doi.org/10.14505//jemt.12.2(50).19
Khajeh Shahkohii, A. R., & Mosavi Parsaii, S. M. (2019). Assessment of Tourists’ Satisfaction with the Performance of Dimensions of Destination of Tourism Product: A Comparative-Correlative Analysis based on Scio-Demographic characteristics.
Geographical Planning of Space,
9(32), 13-32. [In Persian]
https://doi.org/10.30488/gps.2019.93879
Kim, M. J., Lee, C.-K., Petrick, J. F., & Kim, Y. S. (2020). The influence of perceived risk and intervention on international tourists’ behavior during the Hong Kong protest: Application of an extended model of goal-directed behavior.
Journal of Hospitality and Tourism Management,
45, 622-632.
https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.003
Mansfeld, Y., & Pizam, A. (2006). Tourism, security and safety. Elsevier.
Middleton, V. T., Fyall, A., Morgan, M., & Ranchhod, A. (2009). Marketing in travel and tourism. Routledge.
Mohammadian, M., & Ahangaran, J. (2022). Identifying Tourism Market Intentions from the Aspect of Product Compliance With Customers' Taste Case study: Indian Tourists in Iran Tourism Market.
Tourism and Leisure Time,
7(14), 69-84. [In Persian]
https://doi.org/10.22133/tlj.2023.385121.1077
Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2016). IBM SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. 5th edition. (Translated by Rahim Foukerdi). Academic book publishing. (The main book was published in 2013). [In Persian]
Oh, J. Y.-J., Cheng, C.-K., Lehto, X. Y., & O’Leary, J. T. (2004). Predictors of tourists’ shopping behaviour: Examination of socio-demographic characteristics and trip typologies.
Journal of Vacation marketing,
10(4), 308-319.
https://doi.org/10.1177/135676670401000403
Otoo, F. E., & Kim, S. (2020). Analysis of studies on the travel motivations of senior tourists from 1980 to 2017: Progress and future directions.
Current Issues in Tourism,
23(4), 393-417.
https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1540560
Pike, S., & Kotsi, F. (2018). Stopover destination image–perceptions of Dubai, United Arab Emirates, among French and Australian travellers.
Journal of Travel & Tourism Marketing,
35(9), 1160-1174.
https://doi.org/10.1080/10548408.2018.1476303
Pizam, A., & Mansfeld, Y. (2006). Toward a theory of tourism security. In Y. Mansfeld & A. Pizam (Eds.), Tourism, Security and Safety: From Theory to Practice (First ed., pp. 1-27). Elsevier.
Prayag, G., Gannon, M. J., Muskat, B., & Taheri, B. (2020). A serious leisure perspective of culinary tourism co-creation: the influence of prior knowledge, physical environment and service quality.
International Journal of Contemporary Hospitality Management,
32(7), 2453-2472.
https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2019-0897
Saeed, H. S., Hasan, S. I., Nikkeh, N. S., & Flayyih, H. H. (2022). The mediating role of sustainable development in the relationship between producer cost expectations and customer desires.
Journal of Sustainability Science and Management,
17(10), 13-21.
https://doi.org/10.46754/jssm.2022.10.002
Suhartanto, D., Brien, A., Primiana, I., Wibisono, N., & Triyuni, N. N. (2020). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation.
Current Issues in Tourism,
23(7), 867-879.
https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1568400
Tarlow, P. E. (2009). Tourism safety and security. In T. Jamal & M. Robinson (Eds.), The SAGE handbook of tourism studies (First ed., pp. 464-480). SAGE.
Yale, P. (1991). From tourist attractions to heritage tourism. ELM publications.
Yang, Y., Wong, K. K., & Zhang, J. (2011). Determinants of length of stay for domestic tourists: Case study of Yixing.
Asia Pacific Journal of Tourism Research,
16(6), 619-633.
https://doi.org/10.1080/10941665.2011.610144
Zhang, H., Wu, Y., & Buhalis, D. (2018). A model of perceived image, memorable tourism experiences and revisit intention.
Journal of destination marketing & management,
8, 326-336.
https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.06.004
Zhang, J., Choe, J. Y., & Lim, C. (2023). The influence of cognitive food image on tourists’ desire and intention to consume destination food: A Macau study.
Journal of China Tourism Research,
19(3), 489-516.
https://doi.org/10.1080/19388160.2022.2095318