تحلیل محتوای مقالات منتشرشده با محوریت موضوع همه‌گیری ویروس کرونا و گردشگری مورد مطالعه: پنج نشریۀ اول گردشگری در جهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت جهانگردی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران

2 دانشجوی دکتری،دانشکده گردشگری،دانشگاه علم‌و‌فرهنگ،تهران،ایران

چکیده

شیوع ویروس کرونا، بزرگ‌ترین چالش قرن بیست‌ویکم، صنایع گوناگون را با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو کرده است و گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری معتقدند که این صنعت، به‌موجب این همه‌گیری، تحولاتی را در آینده‌ای نه‌چندان دور تجربه خواهد کرد. بنابراین در این پژوهش بر‌آن شدیم تا با مروری بر روند تحقیقات انجام‌گرفته در این زمینه شناخت بهتری از مسائل پیش‌آمده در شرایط همه‌گیری و تحولات آتی آن به‌دست آوریم. محققان، با تحلیل محتوای آشکار و پنهان مقالات منتشرشده از سوی پنج نشریۀ برتر گردشگری که از سپتامبر 2019 تا ژوئیۀ 2021 نمایه شده‌اند، درصدد پاسخ‌گویی به سؤالات پژوهش برآمده‌اند. با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر‌احتمالی ملاک، 122 عنوان مقاله در بخش تحلیل محتوای آشکار و 40 عنوان مقاله در بخش تحلیل محتوای پنهان مطالعه شد. در بخش تحلیل محتوای آشکار، نرم‌افزارهای کمّی اس ‌پی ‌اس ‌اس و کیفی مکس‌ کیو دی ای به‌کار گرفته شد و نتایج آن در قالب جداول و نمودارها ارائه شد. در بخش تحلیل محتوای پنهان، محققان پس از کدگذاری‌های اولیه و مقوله‌بندی آن‌ها با ‌نرم‌افزار کیفی مکس‌ کیو دی ای به دو واحد مفهومی پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و راهکارهای احتمالی مقابله با آن دست یافتند و نتایج را در قالب نمودار ارائه نمودند.

کلیدواژه‌ها