The impact marketing communications media of on the image of the destination tourists (Case Study of Kermanshah Bistoon tourist region)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of business management Kurdistan University

2 Associate Professor of business management Kurdistan University

3 Instructor of marketing management Kurdistan University

4 Master of marketing management Kurdistan University

Abstract

Creating an appropriate mental image of the tourist attractions of the region will create the desire to travel to the region in the minds of potential tourists and provide their travel opportunities to the region. Tools such as magazines and manuals, tourism brochures, oral advertising, Internet, TV, radio, satellite can each have a different effect in different fields. In this research, the variable of communication media as independent variable and other variable of tourists as an independent variable were studied. The hypotheses of this research are designed to prove the effect of marketing communication media on the tourist's image of the destination (Case Study of Bistoon of Kermanshah Tourism Area). To this end, a questionnaire consisting of 30 questions based on the Likert spectrum was designed and Among the 378 tourists who had a history of at least one visit to Bistoon Tourism Area, they were distributed and completed and used in analytical analysis. Reliability of this questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha and 0.763. Then, the research hypotheses were examined using the structural equation model and the results indicated that the impact of marketing communication media on the mental image of tourists from the destination.

Keywords


منابع فارسی :
 احمدی ندوشن. مژده و محمد داورپناه
جزی، 1390 ، پایش رسانه های اجتماعی و نقش آن
در بازاریابی، چهارمین کنفرانس مهندسی رسانه،
تهران، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،
اسفندیار. کوروش؛ محمد شریفی تهرانی و
محمدعلی شفیعی عربی، 1393 ، نقش امنیت در ایجاد
تصویر ذهنی گردشگران خارجی از مقصد ایران، اولین
همایش بین المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری
جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازها،
مشهد، پژوهشگاه گردشگری جهاد دانشگاهی،
 باقریان. باقر و محمد ملکی، 1393 ، رسانه
های ارتباطی بازاریابی و مدیریت نام تجاری، نخستین
کنفرانس ملی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه، تهران،
مرکز توسعه آموزش های نوین ایران )متانا(
 پوررشیدی. رستم؛ سمانه مهدی زاده و مهدیه
شیخ پور، 1393 ، بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی بر
بازاریابی و تبلیغات، همایش بین المللی مدیریت،
تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین،
 سیادت. سیدحسین و سیدامیرحسین سخی
جوارشک، 1393 ، ارائه یک مدل مفهومی برای ارزیابی
محبوبیت محتوی تبلیغات برند های تجاری در رسانه
های ارتباطی بازاریابی آنلاین، اولین همایش ملی
پژوهش های مهندسی رایانه، تهران، مرکز توسعه پایدار
علم و صنعت فرزین،
 غفاری محمد، رضایی دولت آبادی حسین،
دهقانی فرشید ) 1393 (تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری
گردشگران به مقاصد گردشگری مورد مطالعه:
گردشگران خارجی سفرکرده به شهر اصفهان
 فخاری. مجتبی؛ علیرضا ناصرالاسلامی و
فرشید رضاجویی، 1393 ، بررسی نقش رسانه های
ارتباطی بازاریابی بر قصد خرید مصرف گنندگان، کنفرانس بین المللی توسعه و تعالی کسب و
کار، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا
 لطفی. حیدر و الهه حمیدی، 1392 ، توسعه
گردشگری و نقش رسانه ها در مدیریت تصویر ذهنی
گردشگران از ایران، اولین همایش ملی مدیریت
گردشگری، طبیعت گردی و جغرافیا، همدان، انجمن
ارزیابان محیط زیست هگمتانه،
 منصوری موید فرشته،) 1390 (تاثیر تبلیغات
اینترنتی بر تصویر ذهنی از مقصد،فصل نامه مطالعات
مدیریت گردشگری
منابع لاتین:
1. Assaker, G., & Hallak, R. (2013). Moderating effects of tourists’ novelty-seeking tendencies on destination image, visitor satisfaction, and short-and long-term revisit intentions. Journal of Travel Research, 0047287513478497. 2. Bao, G. M., & Hu, F. S. (2008). A Study on the Impact of Destination Tourism Image on Tourists’ After-Sale Behavior: An Analysis of Perspectives from Japanese and Korean Tourists in Hangzhou. Tourism Tribune, 23(10), 40-46.
3. Barger, V. A., & Labrecque, L. (2013). An integrated marketing communications perspective on social media metrics. International Journal of Integrated Marketing Communications, Spring. 4. Li, X. R., & Stepchenkova, S. (2011). Chinese outbound tourists’ destination image of America: Part I. Journal of Travel Research, 0047287511410349. 5. Park, Y., & Njite, D. (2010). Relationship between destination image
105
سال پنجم، شماره دهم، بهار، 1397
and tourists' future behavior: Observations from Jeju island, Korea. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 15 (1), 1-20.
6. Poe, M. T. (2010). A History of Communications: Media and Society from the Evolution of Speech to the Internet. Cambridge University Press.
7. Yadav, M., Joshi, Y., & Rahman, Z. (2015). Mobile Social Media: The New Hybrid Element of Digital Marketing Communications. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 189, 335-343.