نقش آموزش کارآفرینی، خودکارآمدی و هنجارهای ذهنی بر قصد کارآفرینی در صنعت گردشگری (مورد مطالعه : بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت گردشگری ، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران

2 مدیریت کسب و کار، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران

چکیده

امروزه دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه تلاش می‌کنند تا دانشجویان را به فعالیت‌های کارآفرینی سوق دهند تا سطح بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان کاهش یابد. بااین‌حال، در بین دانشجویان عدم‌تمایل به کارآفرینی بسیار رایج است. بنابراین، این مطالعه قصد کارآفرینی در بین دانشجویان گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ را بررسی می‌کند. در این پژوهش، از طرح تحقیق مقطعی با رویکرد کمّی ‌استفاده شده است. در این مطالعه، برای انتخاب 204 شرکت‌کننده که اطلاعاتی دربارۀ خود کارآمدی، آموزش کارآفرینی و هنجارهای ذهنی کارآفرینی و ارتباط آن‌ها با قصد کارآفرینی در بین دانشجویان گردشگری ارائه کرده‌اند، از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از تحلیل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی با نرم‌افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. به‌طورکلی، این مطالعه نشان داد آموزش کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و خودکارآمدی ارتباطی قوی با قصد کارآفرینی در بین دانشجویان گردشگری دارند. این مطالعه نتیجه ‌می‌گیرد که آموزش کارآفرینی و هنجارهای ذهنی به‌همراه خودکارآمدی دانشجویان از عوامل ضروری برای تحقق قصد کارآفرینی توسط دانشجویان گردشگری است. دربارۀ محدودیت‌ها و پژوهش‌های آینده نیز در این مطالعه بحث شده است

کلیدواژه‌ها


منابع

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Ajzen, I. (2012). Theory of Planned Behaviour, in Van Lange, et al (Eds.), Handbook of Theories of Social Psychology: Volume One. Sage Publications, London, pp. 438-459.
Altinay, L., Madanoglu, M., Daniele, R., & Lashley, C. (2012). The influence of family tradition and psychological traits on entrepreneurial intention. International Journal of Hospitality Management, 31(2), 489–499.
Autio, E., Dahlander, L., & Frederiksen, L. (2013). Information exposure, opportunity evaluation, and entrepreneurial action: an investigation of an online user community. Academy of Management Journal, 56(5), 1348-1371.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Macmillan.
Barbosa, S. D., Gerhardt, M. W., & Kickul, J. R. (2007). The role of cognitive style and risk preference on entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intentions. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13(4), 86-104.
Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R. (1995). The partial least squares (PLS) approach to causal modeling: Personal Computer Use as an Illustration. Technology studies, 2(2), 285-309.
Boldureanu, G., Ionescu, A. M., Bercu, A. M., Bedrule-Grigoruță, M. V., & Boldureanu, D. (2020). Entrepreneurship Education through Successful Entrepreneurial Models in Higher Education Institutions. Sustainability, 12(3), 1267.
Casson, M. (1982). The entrepreneur: An economic theory. Rowman & Littlefield.
Daniel, A. D., Costa, R. A., Pita, M., & Costa, C. (2017). Tourism Education: What about entrepreneurial skills? Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 65-72.
Ndou, V., Mele, G., & Del Vecchio, P. (2019). Entrepreneurship education in tourism: An investigation among European Universities. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 25, 100175.
Doanh, D. C., & Bernat, T. (2019). Entrepreneurial self-efficacy and intention among vietnamese students: a meta-analytic path analysis based on the theory of planned behavior. Procedia Computer Science, 159, 2447–2460.
Echtner, C. M. (1995). Entrepreneurial training in developing countries. Annals of Tourism Research, 22(1), 119-134.
Esfandiar, K., Sharifi-Tehrani, M., Pratt, S., & Altinay, L. (2019). Understanding entrepreneurial intentions: A developed integrated structural model approach. Journal of Business Research, 94, 172-182.
Farashah, A. D. (2013). The process of impact of entrepreneurship education and training on entrepreneurship perception and intention: Study of educational system of Iran. Education + Training, 55(8/9),  865 - 885.
Gurel, E., Altinay, L., & Daniele, R. (2010). Tourism students’ entrepreneurial intentions. Annals of Tourism Research, 37(3), 646-669.
Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J.A. (2012. An assessment of the use of partial least squares structural equation modelling in marketing research. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 414-433.
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modelling (PLS-SEM). Sage: Thousand Oaks.
Hayton, J. C., George, G., & Zahra, S. A. (2002). National culture and entrepreneurship: A review of behavioral research. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(4), 33-52
Ibrahim, N. A., & Lucky, E. O. I. (2014). Relationship between entrepreneurial orientation, entrepreneurial skills, environmental factor, and entrepreneurial intention among Nigerian students in UUM. Entrepreneurship and Innovation Management Journal, 2(4), 203-213.
Jones, C., & J. English (2004). A contemporary approach to entrepreneurship education. Education +Training, 6(8/9), 416 - 423.
Kabir, S. M., Haque, A., & Sarwar, A. (2017). Factors Affecting the Intention to Become an Entrepreneur: A Study from Bangladeshi Business Graduates Perspective. International Journal of Engineering and Information Systems, 1(6), 10-19.
Krueger, N. F., & Brazeal, D. V. (1994). Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(3), 91-104.
Liñán, F. (2008). Skill and value perceptions: how do they affect entrepreneurial intentions? International Entrepreneurship and Management Journal, 4(3), 257-272.
Liñán, F., & Chen, Y. W. (2009). Development and Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617
Moriano, J. A., Gorgievski, M., Laguna, M., Stephan, U., & Zarafshani, K. (2012). A crosscultural approach to understanding entrepreneurial intention. Journal of Career Development, 39(2), 162-185.
Morrison, A. (2000). Entrepreneurship: What triggers it? International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 6(2), 59-71.
Murnieks, C. Y., Mosakowski, E., & Cardon, M. S. (2014). Pathways of Passion: Identity Centrality, Passion, and Behaviour among Entrepreneurs. Journal of Management, 40(6), 1583-1606.
Phuc, P., Vinh, N., & Do, Q. (2020). Factors affecting entrepreneurial intention among tourism undergraduate students in Vietnam. Management Science Letters, 10(15), 3675-3682
Prodan, I., & Drnovsek, M. (2010). Conceptualizing academic-entrepreneurial intentions: An empirical test. Technovation, 30(5–6), 332-347.
Rauch, A., & Rijsdijk, S. A. (2013). The effects of general and specific human capital on long-term growth and failure of newly founded business. Entrepreneurship: Theory and Practice, 37(4), 923-941.
Rauch, A., & Hulsink, W. (2015). Putting entrepreneurship education where the intention to act lies: An investigation into the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial behavior. The Academy of Management Learning and Education, 14(2), 187-204.
Sarif, S. M., Ismail, Y., & Sarwar, A. A. M. (2012). Availability of Literature on Social Entrepreneurship for Sustainable Wealth Creation in Internet. International Journal of Management Research and Review, 2(7), 1087-1103.
Scarpetta, S., Sonnet, A., Livanos, I., Núñez, I., Craig Riddell, W., Song, X., & Maselli, I. (2012). Challenges facing European labour markets: Is a skill upgrade the appropriate instrument? Intereconomics, 47(1), 4-30.
Solesvik, M., Westhead, P., & Matlay, H. (2014). Cultural factors and entrepreneurial intention. Education+Training, 56(8/9), 680-696.
Tsai, K. H., Chang, H. C., & Peng, C. Y. (2016). Extending the link between entrepreneurial self-efficacy and intention: a moderated mediation model. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(2), 445-463.
Werts, C. E., Linn, R. L., & Jöreskog, K. G. (1974). Intraclass Reliability Estimates: Testing Structural Assumptions. Educational and Psychological Measurement, 34(1), 25-33
Wilson, F., Kickul, J., & Marlino, D. (2007). Gender, entrepreneurial Self‐Efficacy, and entrepreneurial career intentions: Implications for entrepreneurship Education. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(3), 387-406.
Zhang, S. N., Li, Y. Q., Liu, C. H., & Ruan, W. Q. (2020). Critical factors identification and prediction of tourism and hospitality students' entrepreneurial intention. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 26, 100234.