دانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321Predicting Loyalty of Passengers of Foreign Flights
Case Study: Mahan Airlinesپیش بینی وفاداری مسافران پروازهای خارجی (مورد مطالعه: هواپیمایی ماهان)12015106910.22133/tlj.2022.338143.1042FAعباس بهروشکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازرگانی بین الملل، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایرانامید بهبودیاستادیار،گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران0000-0002-0642-6657Journal Article20220418
<strong>Abstract</strong>
In today's competitive world, customers are the focus of organizations, and their loyalty is the main factor in gaining a competitive advantage. The present study was conducted to predict the loyalty of Mahan Airlines passengers. Therefore, the research method is applied in terms of purpose and descriptive correlation regarding the implementation. The study's statistical population is all foreign passengers of Mahan Airlines, whose exact volume is not available; Therefore, the statistical sample was calculated using the thumb rule of 160 people. A non-random sampling method is available. The instrument used in this research is the Standard Sign Questionnaire (2021) with 16 questions. The questionnaires were provided to the supervisors and experts to determine the validity, which was confirmed. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient higher than 0.7, which can be said that the instrument has good reliability. This research uses descriptive and inferential statistical methods using SPSS and PLS software to analyze the data. The study’s results confirmed the effect of satisfaction, service quality, perceived image, and perceived value on loyalty, as well as service quality and perceived value on customer satisfaction. Finally, the quality of service on the image of customers and the quality of service and image of customers on the perceived value were confirmed. Still, the effect of customers’ image on customers’ loyalty and satisfaction was not confirmed.در جهان رقابتی امروز، مشتریان در کانون اصلی توجه سازمانها قرار دارند و وفاداری آنها عامل اصلی کسب مزیت رقابتی است. تحقیق حاضر با هدف پیشبینی وفاداری مسافران هواپیمایی ماهان انجام شده است. لذا روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مسافران پروازهای خارجی شرکت هواپیمایی ماهان است که حجم دقیقی از آن در دسترس نیست. بنابراین، نمونۀ آماری با استفاده از قاعدۀ سرانگشتی 160 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری غیرتصادفیِ دردسترس لحاظ شده است. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامۀ استاندارد سین با شانزده سؤال است. بهمنظور تعیین روایی، پرسشنامهها در اختیار استادان محترم راهنما و افراد خبره قرار گرفت و روایی آن تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 بهدست آمد که میتوان گفت ابزار پایایی مناسبی دارد. در این پژوهش، بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و پی ال اس استفاده شده است. نتایج تحقیق تأثیر رضایت، کیفیت خدمات، تصویر و ارزش ادراکشده را در وفاداری و همچنین کیفیت خدمات و ارزش ادراکشده در رضایت مشتریان را تأیید کرد. درنهایت، تأثیر کیفیت خدمات در تصویر مشتریان و کیفیت خدمات و تصویر مشتریان در ارزش ادراکشده تأیید شد، اما تأثیر تصویر مشتریان در وفاداری و رضایت مشتریان تأیید نشد.https://tlj.usc.ac.ir/article_151069_3ccd8b54666d8caee959971a699536ad.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321Identify the Capacity to Develop Rural Business and Creative Work through Agrotourism (Case Study: Hendekhaleh Village)شناسایی ظرفیتهای توسعه کسب و کارهای خلاق روستایی از طریق گردشگری کشاورزی (مطالعه موردی: روستای هندهخاله)213615106710.22133/tlj.2022.336228.1041FAعلی اکبر سالاری پوراستادیار گروه شهرسازی دانشگاه گیلان، ایرانفرنگیس علیزاده جورکویهکارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، ایران0000-0001-9013-6056عالیه فریدی فشتمیکارشناس ارشد برنامهریزی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، ایران0000-0003-0759-5572حمیدرضا یوسفی ماتککارشناس ارشد برنامهریزی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، ایران0000-0002-9952-0086Journal Article20220405 <br /><strong>Abstract</strong><br />Fulfilling the basic needs of the city and the village and creating a balanced and stable relationship between them can be done through sustainable rural development and tourism. Agrotourism is one of the new approaches in the tourism industry, which today is considered a way to diversify rural jobs. One of its important features is to create economic activities and increase employment and income in rural areas. The purpose of this type of tourism is an interaction between villagers and tourists and direct income for villagers and farmers. The present study aimed to identify the development capacities of rural creative businesses through agrotourism in the village of Hendekhaleh. The data collection method in this study is a questionnaire with open and closed questions. The results of the Delphi analysis showed that using the natural potential of this village and combining it with activities such as holding local food festivals and holding fishing tours in Selakeh Wetland will lead to the development of agricultural tourism. Other facilities available to tourists in the village of Hendekhaleh, which can reduce the initial costs of implementing the agrotourism plan, include suitable accommodation for tourists, such as rural houses. Of course, it should be noted that this depends on proper and purposeful investment, which requires proper management and cooperation of relevant institutions.گردشگری کشاورزی از رویکردهای نوین در صنعت گردشگری به شمار میآید که امروزه بهمنزلۀ راهکاری برای تنوعبخشی به مشاغل روستایی به آن توجه میشود. از ویژگیهای مهم آن ایجاد فعالیتهای اقتصادی و افزایش اشتغال و درآمد در محیط روستایی است. هدف این نوع گردشگری تعامل بین روستاییان و گردشگران و درآمدزایی مستقیم برای روستاییان و کشاورزان است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ظرفیتهای توسعۀ کسبوکارهای خلاق روستایی از طریق گردشگری کشاورزی در روستای هندهخاله انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی، با 10 نفر از کارشناسان بومی در حوزۀ گردشگری، برنامهریزی روستایی و شهرسازی مصاحبه شد. روش گردآوری دادهها، در این پژوهش، پرسشنامهای با سؤالات باز و بسته است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دلفی نشان داد که بهرهگیری از پتانسیلهای طبیعی این روستا و ترکیب با فعالیتهایی نظیر برگزاری جشنوارههای غذاهای محلی برای آشنایی گردشگران با شیوههای پخت انواع غذاهای محلی و برگزاری تورهای ماهیگیری در تالاب بینالمللی سلکه موجب توسعۀ گردشگری کشاورزی و درنتیجه کارآفرینی و رونق کسبوکار روستاییان و بهخصوص کشاورزان خواهد شد. از دیگر امکاناتی که در روستای هندهخاله برای گردشگران وجود دارد و میتواند باعث کاهش هزینههای اولیۀ اجرای طرح گردشگری کشاورزی شود میتوان به مکانهای مناسب اسکان گردشگران نظیر خانههای روستایی اشاره کرد. البته، گفتنی است این مهم در گروی سرمایهگذاری درست و هدفمند است که نیازمند مدیریت صحیح و همکاری نهادهای مربوطه است.https://tlj.usc.ac.ir/article_151067_178595b3fb02fef96c60d10e1a611424.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321The Role of Entrepreneurship Education, Self-Efficacy, and Mental Norms on Entrepreneurship Intention in the Tourism Industry
(Case Study: A Survey of Students' Perspectives of the Faculty of Tourism, University of Science and Culture)نقش آموزش کارآفرینی، خودکارآمدی و هنجارهای ذهنی بر قصد کارآفرینی در صنعت گردشگری (مورد مطالعه : بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ)516515229810.22133/tlj.2022.343597.1047FAلطیف صوفیگروه مدیریت گردشگری ، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهرانسعید دیلمیمدیریت کسب و کار، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس ، تهرانJournal Article20220522<strong>Abstract</strong><br />Universities in many developing countries today are trying to drive students into entrepreneurial activities to reduce unemployment among graduates. However, reluctance to be an entrepreneur is very common among students. Therefore, this study examined the intention of entrepreneurship among tourism students at the University of Science and Culture. In this research, a cross-sectional research design with a quantitative approach has been used. In this study, a random sampling method was used to select 204 participants who provided information about self-efficacy, entrepreneurship education, and entrepreneurial mental norms and their relationship with entrepreneurial intention among tourism students. Structural equations of partial least squares with Smart PLS software were used to analyze the data. Overall, this study showed that entrepreneurship education, mental norms, and self-efficacy are strongly associated with entrepreneurial intent among tourism students. This study concludes that entrepreneurship education and mental norms along with students' self-efficacy are essential factors for the realization of entrepreneurship intentions by tourism students. Limitations and future directions are also discussed in this study.<br /> امروزه دانشگاهها در بسیاری از کشورهای درحالتوسعه تلاش میکنند تا دانشجویان را به فعالیتهای کارآفرینی سوق دهند تا سطح بیکاری در بین فارغالتحصیلان کاهش یابد. بااینحال، در بین دانشجویان عدمتمایل به کارآفرینی بسیار رایج است. بنابراین، این مطالعه قصد کارآفرینی در بین دانشجویان گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ را بررسی میکند. در این پژوهش، از طرح تحقیق مقطعی با رویکرد کمّی استفاده شده است. در این مطالعه، برای انتخاب 204 شرکتکننده که اطلاعاتی دربارۀ خود کارآمدی، آموزش کارآفرینی و هنجارهای ذهنی کارآفرینی و ارتباط آنها با قصد کارآفرینی در بین دانشجویان گردشگری ارائه کردهاند، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. بهطورکلی، این مطالعه نشان داد آموزش کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و خودکارآمدی ارتباطی قوی با قصد کارآفرینی در بین دانشجویان گردشگری دارند. این مطالعه نتیجه میگیرد که آموزش کارآفرینی و هنجارهای ذهنی بههمراه خودکارآمدی دانشجویان از عوامل ضروری برای تحقق قصد کارآفرینی توسط دانشجویان گردشگری است. دربارۀ محدودیتها و پژوهشهای آینده نیز در این مطالعه بحث شده استhttps://tlj.usc.ac.ir/article_152298_6a261d86d863b221ec024236dbaf83f4.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321The Role of Entrepreneurship Education, Self-Efficacy, and Mental Norms on Entrepreneurship Intention in the Tourism Industry
(Case Study: A Survey of Students' Perspectives of the Faculty of Tourism, University of Science and Culture)شناسایی عوامل مؤثر در رضایتمندی گردشگران خارجی در استفاده از خدمات تاکسی اینترنتی در ایران (مورد مطالعه: شرکتهای اسنپ و تپسی)679315106810.22133/tlj.2022.339626.1044FAسیدسعید آقامیریدانشگاه علم و فرهنگزهرا نادعلی پوردانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0000-0002-4984-0313Journal Article20220427Today universities in many developing countries are trying to lead students into entrepreneurial activities to reduce unemployment among graduates. However, disinclination to be an entrepreneur is very common among students. Therefore, this study examined the intention of entrepreneurship among tourism students at the University of Science and Culture. In this research, a cross-sectional research design with a quantitative approach has been used. In this study, the random sampling method was used to select 204 participants who provided information about self-efficacy, entrepreneurship education, and entrepreneurial mental norms, and their relationship with entrepreneurial intention among tourism students. Structural equations of partial least squares with Smart PLS software were used to analyze the data. Overall, this study showed that entrepreneurship education, mental norms, and self-efficacy are strongly associated with intention of entrepreneurship among tourism students. This study concludes that entrepreneurship education, and mental norms along with students' self-efficacy are essential factors for the realization of entrepreneurship intentions. Limitations and future directions are also discussed in this study.هدف از پژوهش پیشرو، آگاهی از ادراک گردشگران خارجی استفادهکننده از خدمات اسنپ و تپسی در ایران پیرامون عملکرد و اهمیت هریک از متغیرهای مربوط به خدمات این شرکتهاست که در رضایت استفادهکنندگان تأثیر بسزایی دارد. پژوهش انجامشده تحقیقی کاربردی و از نظر ماهیت و روش، پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی است. همچنین گردآوری دادههای پژوهش براساس مطالعات کتابخانهای و میدانی شامل پیمایش با ابزار پرسشنامه است. قلمرو مکانی این تحقیق، کشور ایران بهمنزلۀ یک مقصد گردشگری برای گردشگران خارجی است. بهمنظور محاسبۀ حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. سپس با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته و توزیع آن در بین نمونۀ مدنظر، دادههای موردنیاز جمعآوری و با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس تجزیهوتحلیل شده است. آزمونهای استفادهشده در این تحقیق شامل آزمون تی تکنمونهای، آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون توکی و آزمون میانگین جوامع مستقل است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد عملکرد شرکتهای ارائهدهندۀ خدمات تاکسی اینترنتی در ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد. همچنین بررسی اهمیت متغیرهای مربوط به خدمات این شرکتها نیز نشان داد که اکثر متغیرهای بررسیشده، در ارزیابی و رضایت گردشگران اهمیت بسزایی دارند. ارزیابی عملکرد خدمات شرکتهای تپسی و اسنپ از دیدگاه گردشگران خارجی نشان داد که «سهولت انتخاب تاکسی و سفر» بالاترین کیفیت عملکرد و «تخفیفهای دادهشده» پایینترین کیفیت عملکرد را داشته است. همچنین درخصوص اهمیت متغیرهای پژوهش، یافتهها حاکی از آن است که «سهولت انتخاب تاکسی و سفر» بالاترین میزان اهمیت و «تخفیف و کوپنهای تخفیف» پایینترین میزان اهمیت را در میان استفادهکنندگان از خدمات دارند.https://tlj.usc.ac.ir/article_151068_93894f8d0411fd7d25836fa2ab4d114b.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321Evaluation and Prioritization of The Tourism Villages of Kurdistan Province For Investmentارزیابی و اولویتبندی روستاهای هدف گردشگری استان کردستان برای سرمایهگذاری9511215681210.22133/tlj.2022.156812FAفاتح حبیبیدانشیار، گروه اقتصاد دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانJournal Article20220725Tourist attractions, as one of the pillars of the tourism industry, along with other elements, will provide the necessary conditions for attracting tourists. Tourism development has many direct and indirect economic, social, cultural, and environmental benefits for the host community and plays a vital role in shaping the development pattern. Considering the importance of tourism in economic development and the potential of tourism in the villages of Kurdistan, it is necessary to use a proper approach to prioritize areas for different investments. The research method was descriptive-analytical, and the statistical population consisted of the villages’ tourists. The ranking results show that Palangan, Celine, and Jivar are first to third, respectively. According to the results of the TOPSIS model, public sector investment in infrastructures, especially roads, contributes significantly to tourism development in these villages. Also, Private sector investment is recommended in higher-ranked villages in the fields of eco-tourism, handicrafts, and related industries.وجود جاذبههای گردشگری بهمنزلهٔ یکی از ارکان و عناصر اصلی صنعت گردشگری، در کنار دیگر مؤلفهها، شرایط لازم را برای جلب و جذب گردشگر فراهم میکند. توسعهٔ گردشگری مزایای مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی بسیاری برای جامعهٔ میزبان به همراه داشته و از عوامل مؤثر در شکلدهی الگوی توسعه است. با توجه به اهمیت نقش گردشگری در توسعهٔ اقتصادی از یک طرف و وجود پتانسیلهای متعدد در روستاهای هدف گردشگری استان کردستان از طرف دیگر، استفاده از رویهای مناسب برای اولویتبندی مناطق، بهمنظور سرمایهگذاریهای گوناگون در این منطقه، ضروری است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و جامعه آماری شامل گردشگران روستاهای مورد مطالعه بوده است. نتایج رتبهبندی نشان میدهد که روستاهای پالنگان، سلین و ژیوار در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. با توجه به نتایج حاصل از مدل تاپسیس، سرمایهگذاری بخش دولتی در زیرساختها، بهخصوص جادههای ارتباطی، به توسعهٔ گردشگری در این روستاها کمک قابلتوجهی میکند. همچنین، سرمایهگذاری بخش خصوصی در روستاهایی با رتبهٔ بالاتر در زمینهٔ طبیعتگردی، صنایع دستی و صنایع وابسته توصیه میشود.https://tlj.usc.ac.ir/article_156812_59036f8ed6ee82322adc174795fbcd6b.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321Analysis of the Status of Indicators of the Formation of Slow City and Slow Tourism (Case Study: Yasuj City)تحلیلی بر وضعیت شاخصهای شکلگیری شهر و گردشگری آرام (مطالعۀ موردی: شهر یاسوج)11312916098910.22133/tlj.2022.360652.1055FAمسعود صفایی پوراستاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانفرزانه باقر پوردانشآموختۀ جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانحسین زینتی فخرآباددانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220905The Slow City Movement is an approach designed to create a better environment and social life. Revitalizing local identity, paying attention to food, paying attention to environmental issues, and introducing and marketing tourism destinations are among the most prominent features of slow cities. Slow tourism has also evolved following the revival of the natural environment, consumption of local products, and attention to the past’s culture and cultural and historical monuments. So, the slow city’s approach and slow tourism are intertwined. This study aimed to analyze the Status of Indicators of the slow city in Yasuj for the Formation of Slow Tourism. The present study is theoretical-applied and descriptive-analytical in terms of methodology and has used two methods: library and field data collection. Six indices and 35 variables were extracted as operationalization. Next, based on the extracted indices, a questionnaire was designed and distributed to experts and urban managers whose statistical population was estimated to be 45. Data have been analyzed using by DEMATEL technique, mean, and t-test using the SPSS software.The results of the DEMATEL technique showed that the Index of awareness and information, support of domestic products, hospitality, and urban quality have the most impact and effectiveness on the slow city and slow tourism; And the index of awareness and information, support of domestic products, and hospitality showed the most relations with other indicators. The indicators of hospitality and awareness and information are causal, and other indicators are considered effective. The measure of the status of slow cities in Yasuj showing by t-test. The T-test results showed that urban quality, domestic product support, urban management, urban environmental protection, hospitality, and awareness and information were placed the first to sixth, respectively. In general, it can be said that due to the importance of indices by the DEMATEL method and the results of these indices in Yasuj, only the status of information and awareness index is not appropriate, and to achieve a slow city movement, this index needs special attention.جنبش شهر آرام رویکردی است که برای محیطی بهتر و زندگی اجتماعی پدید آمده است. احیای هویت محلی، توجه به چگونگی صرف غذا، توجه به مسائل زیستمحیطی و معرفی و بازاریابی مقاصد گردشگری از برجستهترین ویژگیهای آرام شهرها بهشمار میرود. گردشگری آرام نیز درپی احیای محیطزیست طبیعی، مصرف محصولات محلی و توجه به فرهنگ و آثار فرهنگی و تاریخی گذشته شکل گرفته است؛ بنابراین گفتنی است وظایف رویکرد شهر آرام و گردشگری آرام با هم گره خورده است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت شاخصهای شهر آرام در شهر یاسوج بهمنظور شکلگیری گردشگری آرام است. پژوهش از نظر ماهیت، نظری ـ کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی ـ تحلیلی است. همچنین از دو شیوۀ کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده و تعداد 6 شاخص و 35 متغیر بهصورت عملیاتیسازی استخراج شده است. در مرحلۀ بعد، براساس شاخصهای استخراجشده، پرسشنامهای طراحی و در اختیار کارشناسان و مدیران شهری، که جامعۀ آماری آنان متشکل از 45 نفر بود، توزیع شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از تکنیک دیمتل و روش میانگین و آزمون تی در محیط اس پی اس اس استفاده شد. نتایج حاصل از تکنیک دیمتل نشان داد که شاخص آگاهی و اطلاعرسانی، حمایت از تولیدات داخلی، مهماننوازی و کیفیت شهری بیشترین اثرگذاری در شهر آرام و گردشگری آرام و اثرپذیری از آن را دارند و شاخص آگاهی و اطلاعرسانی، حمایت از تولیدات داخلی و مهماننوازی بیشترین ارتباط را با سایر شاخصها برقرار میکنند. شاخص مهماننوازی و آگاهی و اطلاعرسانی علّی و دیگر شاخصها معلول بهشمار میروند. همچنین نتایج آزمون تی برای سنجش وضعیت شاخصهای شهر آرام در شهر یاسوج نشان داد که کیفیت شهری، حمایت از تولیدات محلی، مدیریت شهری، حفاظت از محیطزیست شهری، مهماننوازی و آگاهی و اطلاعرسانی بهترتیب در جایگاه اول تا ششم قرار گرفتهاند. گفتنی است براساس اهمیت شاخصها به روش دیمتل و نتایج وضعیت این شاخصها در شهر یاسوج، فقط وضعیت شاخص آگاهی و اطلاعرسانی مناسب نیست و برای تحققیافتن جنبش شهر آرام نیاز است که به این شاخص توجه ویژهای شودhttps://tlj.usc.ac.ir/article_160989_c6d0629f8a6a42e2fe4a2524b35a3f89.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321The Role of Mentoring Process in the Internal Marketing of Tehran Travel Agenciesنقش اجرای فرایند منتورینگ در بازاریابی داخلی آژانسهای گردشگری تهران13114816160310.22133/tlj.2022.335661.1039FAعلی صابریاستادیار ، گروه مدیریت ورزشی و گردشگری، دانشکدگان فارابی ، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدحسین یاراحمدزهیاستادیار، گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، سیستان و بلوچستان، ایرانعبدالعزیز آبتیناستادیار گروه آموزشی مدیریت بازرگانی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایرانرضا احمدیعضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایرانJournal Article20220331Travel agencies are the largest intermediate circle between tourism service providers. The knowledge, experience, and skills of the staff of travel agencies are valuable resources that, if left unattended, can lead to consequences such as the departure of valuable staff, customer dissatisfaction, and service failures. Counseling by a mentor assigned to a travel agency can reduce the stress and worries of starting a business. Facilitating some unfamiliar processes in travel agencies, sometimes encountered by new and inexperienced staff, provides high-quality services for customers. Mentors try to give young people hope for the future by coaching and protecting them. This study examines the role of mentoring in improving the internal marketing of tourism agencies in Tehran. The study’s statistical population is the staff of travel agencies in Tehran. Assuming it is unlimited, 251 people were selected by the available sampling method. To analyze the results, structural equations and LISREL software were used. The results show that the dimensions of the mentoring process (including consulting, facilitation, protection, and coaching) have a positive and significant effect on improving internal marketing and creating experienced, young, and reliable human resources for agencies. In a way, increasing employee satisfaction and its impact on improving internal marketing can increase customer satisfaction and improve sales.آژانسهای مسافرتی بزرگترین حلقۀ واسط میان سازمانهای ارائهدهندۀ خدمات گردشگری است. دانش و تجربه و مهارتهای کارکنان آژانسهای مسافرتی ذخایر گرانبهایی هستند که بیتوجهی به آنها میتواند موجب پیامدهایی همچون خروج کارکنان ارزشمند، نارضایتی مشتریان، نقص و شکست در خدمات شود. مشاورۀ منتور تعیینشده در آژانسهای گردشگری میتواند از استرس و نگرانیهای شروع کار بکاهد. تسهیلسازی برخی فرایندهای ناآشنا در آژانسهای مسافرتی، که گاهی کارکنان جدید و کمتجربه با آن مواجه میشوند، خدماتی باکیفیت را برای مشتریان فراهم میکند. منتورها تلاش میکنند با مربیگری و محافظت از نیروهای جوان، آنها را به آینده امیدوار کنند. این پژوهش نقش منتورینگ در بهبود بازاریابی داخلی آژانسهای گردشگری شهر تهران را بررسی میکند. جامعۀ آماری پژوهش را کارکنان آژانسهای مسافرتی در شهر تهران تشکیل میدهند که با فرض نامحدودبودن، تعداد 251 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل نتایج، از معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ابعاد فرایند منتورینگ (شامل مشاوره، تسهیلسازی، محافظت و مربیگری) در بهبود بازاریابی داخلی تأثیر مثبت و معنیداری دارد و باعث تجمیع منابع انسانی باتجربه و جوان و وفادار به آژانسها میشود؛ بهنحوی که با افزایش هرچه بیشتر رضایت کارکنان و تأثیرش در بهبود بازاریابی داخلی، میتواند افزایش رضایت مشتریان و بهبود فروش را در پی داشته باشد.https://tlj.usc.ac.ir/article_161603_41c1d235f117f2280a5787a200b412cc.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321Examining the Consequences of the Corona Virus Pandemic Crisis On Human Resources Managementبررسی پیامدهای بحران همه گیری ویروس کرونا برای مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: مجموعۀ فرهنگی ـ تاریخی نیاوران)14916816196810.22133/tlj.2022.364124.1056FAاسماعیل نصریدانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران،0000-0003-3458-1977ماندان مؤمنیاستادیار گروه مدیریت توسعۀ منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20221001The coronavirus crisis is one of the new challenges for the world community. In recent years, this emerging phenomenon has caused harmful and destructive effects on the tourism industry in museums and cultural-historical complexes. In the meantime, the spread of the coronavirus has created entirely different conditions in human resources. The main goal of the present study was to investigate the consequences of the coronavirus pandemic crisis on the management of human resources during the corona disease epidemic in the cultural-historical complex of Niavaran. In terms of method, this research is descriptive-survey, in terms of the type applied, and in terms of data, it is quantified using the Likert scale. The statistical population of this research is all the employees of the Niavaran Cultural-Historical Complex in the number of 120 people; based on the Cochran formula, the sample size is 103 people. The research tool's reliability and validity have been measured using factor loadings, Alpha Cronbach, combined reliability, shared reliability, rho_A coefficient, convergent validity, and divergent validity tests. SPSS24 and Smart-PLS3 software were also used for data analysis. According to the findings, the average satisfaction with the flexibility and virtual life cycle of employees, providing training courses to employees, participation, development, promotion of employee motivation through continuous communication using new methods to support employees and maintain their health and well-being, the safety measures for the employees by the organization during the Corona epidemic has been in a favorable situation. Only the employees’ access to resources to work at home during the Corona pandemic in the cultural-historical complex of Niavaran has not been in good condition.بحران کرونا ویروس از چالش های جدید جامعۀ جهانی به شمار می رود. این پدیدۀ نوظهور، طی چندسال اخیر موجب تأثیرات منفی و مخرب در صنعت گردشگری در موزه ها و مجموعه های فرهنگی ـ تاریخی شده است. در این میان، شیوع کرونا ویروس شرایط کاملاً متفاوتی را در حوزۀ منابع انسانی به وجود آورده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای بحران همه گیری کرونا ویروس در مدیریت منابع انسانی در طول همه گیری بیماری کرونا در مجموعۀ فرهنگی ـ تاریخی نیاوران بوده است. این پژوهش به لحاظ روش، توصیفی ـ پیمایشی؛ به لحاظ نوع، کاربردی و به لحاظ داده با استفاده از طیف لیکرت کمّی سازی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی کارکنان مجموعۀ فرهنگی ـ تاریخی نیاوران به تعداد 120 نفر تشکیل دادهاند که براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 103 نفر تعیین شده است. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون های ضریب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، پایایی اشتراکی، ضریب rho_A، روایی همگرا و روایی واگرا سنجیده شده است. همچنین از نرمافزار اس.پی.اس.اس ۲۴ و اسمارت پی.ال.اس ۳ برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. طبق یافته ها، میانگین رضایت از انعطاف پذیری و چرخۀ زندگی مجازی کارکنان، ارائۀ دوره های آموزشی به کارکنان، مشارکت، توسعه و ارتقای انگیزۀ کارکنان از طریق برقراری ارتباط مستمر با استفاده از روش های نوین، روش های نوین برای حمایت از کارکنان و حفظ سلامت و رفاه آنها و اقدامات ایمنی سازمان برای کارکنان در دوران همه گیری کرونا در وضعیت مطلوبی قرار داشته است و صرفاً دسترسی کارکنان به منابع برای کار در خانه در دوران همه گیری کرونا در مجموعۀ فرهنگی ـ تاریخی نیاوران در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است.https://tlj.usc.ac.ir/article_161968_cee893b630e87555ad0fa931afccbb6f.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321The Impact of Cultural Elements on The Attitude of the Host Community in Supporting Tourism Developmentتأثیر عناصر فرهنگی در نگرش جامعۀ میزبان در حمایت از توسعۀ گردشگری16918516161710.22133/tlj.2022.359866.1054FAمحمد رسولی;کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانعبدالله محمودیاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، مهاباد، آذربایجان غربی، ایرانJournal Article20220830The coronavirus crisis is one of the new challenges for the world community. In recent years, this The present study examines the impact of cultural elements on the attitude of the host community in supporting tourism development. According to the library studies, a model was chosen to be able to explain and subsequently predict the attitude and factors affecting it. A questionnaire used in similar studies was used to measure the attitude, and some changes have been taken to adapt that to this research’s condition. The sampling method (available sampling) was used, the Cochran formula was determined based on 382 questionnaires, and finally, 344 usable questionnaires were collected. Data were analyzed by Spss and Lisrel software. The results showed that the positive attitude of the host community to develop cultural tourism and residents are willing to increase the number of tourists. Several factors played a role in forming this attitude, but the most important factor that predicted this attitude was the local community's cultural and social base.تحقیق حاضر به بررسی میزان تأثیر عناصر فرهنگی در نگرش جامعۀ میزبان در حمایت از توسعۀ گردشگری میپردازد. با توجه به مطالعات کتابخانهای، مدلی انتخاب شد تا بتواند بیشترین مقدار ممکن از نگرش و عوامل مؤثر در آن را توضیح دهد و متعاقباً پیشبینی کند. برای سنجش نگرش از پرسشنامهای استفاده شد که در تحقیقات مشابه به کار گرفته شده است و، برای سازگاری با شرایط محل تحقیق، تغییراتی در آن داده شد. روش نمونهگیری (در دسترس) استفاده شد و، براساس فرمول کوکران، 382 پرسشنامۀ قابلپخش مشخص شد که درمجموع 344 پرسشنامۀ قابلاستفاده جمعآوری شد. دادهها بهکمک نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل تحلیل شدند.نتایج نشان داد که نگرش جامعۀ میزبان به توسعۀ گردشگری فرهنگی مثبت است و ساکنان خواهان افزایش تعداد گردشگران هستند. عوامل گوناگونی در شکلگیری این نگرش نقش داشتند، اما مهمترین عاملی که این نگرش را پیشبینی میکرد پایگاه اجتماعی فرهنگی مردم جامعۀ محلی بودhttps://tlj.usc.ac.ir/article_161617_a1ccb4850c91b63c5f4dc237a8027ade.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321The Effect of Risk perception of COVID-19 on Behavioral Intention of Untact Tourism in IRANتأثیر ریسک ادراکشدۀ بیماری کوید-۱۹ در قصد رفتاری گردشگری بدون تماس در ایران18720116408210.22133/tlj.2022.370331.1064FAمهدی کاظمیگروه مدیریت-دانگشاه شهید باهنر-کرمان0000-0002-2845-4317سعید ده یادگاریگروه مدیریت- دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-8560-9346زینب منصوریگروه مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0003-2525-1650Journal Article20221115The negative impacts of crises such as pandemics on tourism demand and tourist behavior have been studied from different dimensions. As a result of one of the most critical pandemics in recent decades and its impact on tourists and the behavior of tourists, this study examines the effects of covid-19 risk perception on behavioral intention toward “untact” tourism, based on the frameworks of the Health Belief Model and the extended Theory of Planned Behavior. Due to the Corona pandemic outbreak and Quarantine during the research data collection (June 1400), an online questionnaire was published on social networks such as Instagram and Twitter, and 831 questionnaires were used for data analysis. The model’s validity and testing of the hypotheses have been investigated by modeling structural equations. The results indicate that the cognitive perception of Covid-19 risk positively affects attitudes and subjective norms. Also, the attitude, subjective norm, and perceived behavioral control of tourists positively influence behavioral intention. However, the findings of this study do not support the effect of perceived risk on perceived behavioral controتأثیر منفی بحران هایی از قبیل بیماری های همه گیر در تقاضای گردشگری و رفتار گردشگران کانون مطالعات متعددی قرار گرفته و از ابعاد گوناگونی به آن نگریسته شده است. در پژوهش پیشرو، تأثیر ریسک ادراکشده از بیماری کوید-۱۹ در تمایل گردشگران برای رویآوردن به گردشگری بدون تماس شناسایی شده است. پژوهش کاربردی است و برای بررسی تأثیر ریسک درکشده از بیماری کوید-19 در قصد رفتاری گردشگران از مدل باورهای سلامت و نظریۀ رفتار برنامه ریزیشده استفاده شده است. بهعلت شرایط شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی در بازۀ زمانی گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامۀ برخط در شبکههای اجتمـاعی اینستاگرام و توییتر توزیع شد و پس از ویرایش، ۸۳۱ پرسشنامۀ قابلتحلیل بهدست آمد. روایی مدل و آزمون فرضیهها با مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شده است. نتـایج آزمون فرضیهها حاکی از آن است کـه ادراک شناختی از ریسـک ابتلا به کووید-19 در نگرش به گردشگری بدون تماس و هنجارهای ذهنی گردشگران تأثیری مثبت میگذارد. همچنین، نگرش به گردشـگری بـدون تمـاس، هنجارهـای ذهنـی و کنتـرل رفتاری درکشدۀ گردشگران در نیت رفتاری گردشگران دربارۀ قصد رفتاری گردشگری بدون تماس نیز تـأثیری مثبت را نشان میدهد. اما یافتههای این پژوهش از تأثیر ریسک ادراکشده در کنتـرل رفتـاری درکشـده حمایت نمیکند.https://tlj.usc.ac.ir/article_164082_19dc1ecb5a3e3677a786e8f4a7c30135.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382871320220321Investigating the Effect of Strategic Orientation on Agility and Resilience of Tourism Supply Chainبررسی تأثیر جهتگیری راهبردی در چابکی و تابآوری زنجیرۀ تأمین گردشگری20322016408310.22133/tlj.2023.374380.1065FAمحمدرضا فتحیدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانسمانه سبلانیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانسمیه رضی محب سراجکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20221126Considering the importance of tourism economically and culturally and its hidden role in achieving economic development, incidents and events that have an impact on the prosperity and stagnation of this industry, including the current conditions and the outbreak of the Corona pandemic, familiarity with strategies to make this industry resilient and agile is essential. Therefore by addressing the role of strategic orientations, this research examines the effects of entrepreneurship, environment, supply chain, technology, market, and learning in the development of tourism supply chain agility and tourism supply chain flexibility. The statistical population of this research includes hotel managers and tour leaders in Tehran, 286 of whom were selected as a sample based on Cochran's formula. The data collection tool is a questionnaire, and the analysis of the research data was done using the structural equation method and SPSS, and SmartPLS statistical software. Based on the results, Cronbach's alpha coefficient for all research variables is 0.810, which is at the optimum level and shows the validity of the research criteria. This research investigated the impact of six different orientations on the resilience and agility of the tourism supply chain in Tehran. The effect of strategic orientations on the resilience and agility of the tourism supply chain in Tehran has been confirmed; Also, it was determined that the market orientation had the most significant impact and the learning orientation had the least impact on tourism supply chain resilience. On the other hand, technology orientation has the most and environmental orientation has the least impact on the tourism supply chain agility.با توجه به اهمیت گردشگری از نظر اقتصادی و فرهنگی و نقش پنهان آن در دستیابی به توسعهٔ اقتصادی و حوادث و رخدادهایی که در رونق و رکود این صنعت تأثیر دارند ازجمله شرایط حاضر و بروز پاندمی کرونا، آشنایی با راهبردهایی برای تابآوری و چابک کردن این صنعت ضروری است. ازاینرو، این پژوهش، با پرداختن به نقش جهتگیریهای استراتژیک، تأثیرات کارآفرینی، زیستمحیطی، زنجیرهٔ تأمین، فنّاوری، بازار و یادگیری را در توسعهٔ چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری و انعطافپذیری زنجیرهٔ تأمین گردشگری بررسی میکند. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل مدیران هتلها و تورلیدرهای شهر تهران است که 286 نفر براساس فرمول کوکران بهمنزلهٔ نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است و تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار آماری SPSS و SmartPLS انجام شد. براساس نتایج، ضریب آلفای کرونباخ برای تمام متغیرهای پژوهش 810/0 است که در سطح مطلوب است و نشان از اعتبار سنجههای پژوهش دارد. در این پژوهش، به بررسی تأثیر شش جهتگیری مختلف درخصوص تابآوری و چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری در شهر تهران پرداخته شد که ضمن تأیید تأثیر جهتگیریهای راهبردی در تابآوری و چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری در شهر تهران مشخص شد که جهتگیری بازار بیشترین و جهتگیری یادگیری کمترین تأثیر را در تابآوری زنجیرهٔ تأمین گردشگری دارد. از طرفی، جهتگیری فنّاوری بیشترین و جهتگیری زیستمحیطی نیز کمترین تأثیر را در چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری دارد.https://tlj.usc.ac.ir/article_164083_2dbfa0b2f0a81391a6f19de1422eb1e1.pdf