دانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Strategies for Justice-Based Development and Reform of Tourism Infrastructure and Facilities Distribution in Iranراهکارهایی برای توسعۀ عدالتمحور و اصلاح پراکنش زیرساختها و تأسیسات گردشگری در ایران11914810710.22133/tlj.2022.329676.1027FAسید علی حسینیاستادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-3895-3854محمدرضا اخلاقیدانشجوی کارشناسی ارشد، رشتۀ مدیریت جهانگردی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-2108-5862حسین اربابیمدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.هادی سجادی راددکتری مطالعات جنگ رسانهای و اطلاعاتی، دانشگاه تکنولوژی مارا، شاهعالم، مالزیJournal Article20220214Sustainable development in the tourism sector requires the existence of infrastructure and facilities for tourism, including a range of structures, basic institutions, and service institutions that facilitate and promote travel. One of the important challenges of tourism development in Iran is the lack of distribution of these infrastructures and facilities in a balanced way at the national and provincial levels. Most of these infrastructures are concentrated in several important provinces, especially in large cities. This issue has led to the main direction of tourism flow to these destinations, the neglect of many potential tourism destinations, and consequently, the lack of fair distribution of benefits and revenues from tourism at the national and provincial levels. In this study, we tried to use a method including reviewing previous studies and development policies in Iran and also analyzing the upstream tourism documents, data extracted from statistical yearbooks, and comparative studies of other countries, to identify the current distribution of tourism infrastructure in a geographical area and also provide solutions for the development of such infrastructure throughout the country with a balanced and justice-oriented approach. In this way, the role of the tourism industry in the economic prosperity of the less privileged areas of the country, employment, and creating welfare for the residents of these areas can be highlightedلازمۀ توسعۀ پایدار در بخش گردشگری وجود زیرساختها و تأسیسات لازم برای گردشگری است که شامل طیفی از سازهها، دستگاههای اساسی و مؤسسات خدماتی است که به تسهیل و رونق سفر منجر میشوند. از مشکلات مهم توسعۀ گردشگری، در ایران، پراکندهنبودن این زیرساختها و تأسیسات بهگونهای متوازن و متعادل در سطوح ملی و استانی است. اغلب این زیرساختها در چند استان مهم و بهخصوص در شهرهای بزرگ متمرکز شدهاند. این مسئله موجب هدایت عمدۀ جریان گردشگری به این مقاصد، مغفولماندن بسیاری از مقاصد مستعد و بالقوۀ گردشگری و، بهتبع آن، توزیع ناعادلانۀ منافع و عواید حاصل از گردشگری در سطوح ملی و استانی شده است. در این مطالعه، تلاش شده است تا، با بهکارگیری روشی شامل استفاده از مطالعات پیشین و سیاستهای توسعه در ایران، تحلیل اسناد بالادستی گردشگری، مطالعات تطبیقی سیاستهای دیگر کشورها و همچنین تحلیل دادههای مستخرج از سالنامههای آماری، ضمن شناسایی وضعیت فعلی پراکندگی زیرساختهای گردشگری در پهنۀ جغرافیایی ایران، راهکارهایی برای توسعۀ اینگونه زیرساختها در سراسر کشور، با رویکردی متوازن و عدالتمحور، ارائه شود. از این طریق، میتوان نقش صنعت گردشگری در رونق اقتصادی مناطق کمتر برخوردار کشور، اشتغال و ایجاد رفاه و آسایش برای ساکنان این مناطق را پررنگتر کرد.https://tlj.usc.ac.ir/article_148107_ef6b9c152a5578387127427f13331685.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Biblometric Review on Smart Tourism Researchesمرور کتاب سنجی بر پژوهش های گردشگری هوشمند213515900410.22133/tlj.2022.332168.1031FAمصطفی اسماعیلی مهیاریدانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانحمیدرضا ایرانیدانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران0000-0003-4103-9975وحید نورمندی پوردانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0003-3751-6775Journal Article20220302
<strong>Abstract</strong>
The purpose of this study is to exploit bibliometric and visualization methods to investigate the social and conceptual structures of a smart researches. Accordingly, 771 research bibliometric record between 2004- 2021 have been retrieved from web of science database to be analyzed and Visualized. Descriptive data indicate the incredible increase in number of articles since 2017, hitting the record in 2020 with 201 articles. Citations maximized in 2021 with 4377 citations. Moreover, the highly cited articles, journals, authors, universities and countries were all identified. Two visualization analyses were conducted using VOS viewer software: Co-authorship analysis and Keywords co-occurrence analysis. Co-authorship findings present that China has the highest collaboration with other countries. Also keywords co-occurrence analysis showed the most used keywords in this field and consequently the research streams. As a result, smart tourism, smart City, smart tourism destination and smart tourism technologies such as internet of things and big data are among the most applied keywords in recent years. In addition, it can be understood that based on new perspective in a smart tourism, the role of all stakeholders to integrate resources and co-create is recognized, specifically tourists and smart ecosystem is being addressed.هدف از پژوهش پیش رو استفاده از روشهای کتابسنجی و مصورسازی برای بررسی ساختارهای اجتماعی و مفهومی پژوهشهای گردشگری هوشمند است. بدینمنظور، دادههای 771 پژوهش انجامشده در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱، برای تحلیل و مصورسازی، از پایگاه داده Web of Science بازیابی شدند. دادههای توصیفی نشان دادند که روند کمّی مقالات از سال ۲۰۱۷ افزایش چشمگیری یافته است و، در سال ۲۰۲۰، با انتشار ۲۰۱ مقاله، به بیشترین تعداد رسیده است. همچنین، در سال ۲۰۲۱، با ۴۳۷۷ استناد، بیشترین تعداد استناد ثبت شده است. علاوه بر این، پراستنادترین مقالات، مجلات، نویسندگان، دانشگاهها و کشورها نیز معرفی شدند. دو تحلیل مصورسازی با استفاده از نرمافزار VOS viewer انجام شد: تحلیل همتألیفی و تحلیل همآیندی واژگان. یافتههای تحلیل همتألیفی نشان داد که چین بیشترین همکاری را با دیگر کشورها داشته است. تحلیل همآیندی واژگان نیز پرکاربردترین واژگان و روندهای پژوهشی در این زمینه را نشان داد. درنتیجه، گردشگری هوشمند، شهر هوشمند، مقصد گردشگری هوشمند و فنّاوریهای گردشگری هوشمند همچون اینترنت اشیا و کلاندادهها جزء پرکاربردترین واژگان در سالهای گذشته بودهاند. بهعلاوه، میتوان دریافت که، براساس دیدگاه جدید در گردشگری هوشمند، تأثیر همهی ذینفعان در یکپارچهسازی منابع و همآفرینی، بهویژه تأثیر گردشگران پذیرفته شده است و درنتیجه به اکوسیستم گردشگری هوشمند توجه شده است.https://tlj.usc.ac.ir/article_159004_d804842d16cc1d2846f5c69648aaf201.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Investigating the effect of brand equity on tourists' visits, Analyzing the role of brand attitude and brand performance in the luxury tourism industryبررسی تاثیر ارزش ویژه برند برقصد بازدید گردشگران، تحلیل نقش نگرش به برند و عملکرد برند در صنعت گردشگری لوکس (مورد مطالعه : دهکده توریستی نمک آبرود)537315911010.22133/tlj.2022.333606.1034FAعلی پورنگدانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران0000-0001-8989-0705امید بهبودیاستادیار،گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران0000-0002-0642-6657سیده ستایش گلین سیدیکارشناس ارشد مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین‏المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایرانJournal Article20220311Brand equity is a great marketing asset that creates competitive advantage and improves corporate performance. This study examines the effects of consumer-based brand equity (brand loyalty, brand awareness, perceived quality, and brand image) on the Abrood Salt tourist village on his decisions, considering the role of brand attitude and performance. The research is of user purpose and of descriptive-survey nature. The statistical population of the study was the tourists of Salt Namakabrud tourist village. The statistical sample consisted of 355 subjects with 5-10 times the number of items and randomly distributed questionnaires. To assess the validity of the questionnaire, face and structural validity were used and Cronbach's alpha was used to assess the reliability of the tool. The data were analyzed by structural equation modeling using SPSS and PLS software. The results show that all four elements of brand equity are positively related to brand attitude and all three variables directly affect the intention of tourists to visit. Brand attitude mediates the relationship between the four elements of brand equity and the intention of the tourist to visit, and brand performance modulates the relationship between brand attitude and the intention of the tourist to visit. This study extends the brand equity theory to include tourism brands. In addition, this study identifies brand performance as an underlying factor rather than a consequence of brand value and brand attitude.ارزش ویژه برند یک دارایی بازاریابی بزرگ است که مزایای رقابتی را ایجاد میکند و عملکرد شرکتها را بهبود میبخشد. این مطالعه به بررسی اثرات ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده (CBBE)(یعنی وفاداری برند، آگاهی ازبرند، کیفیت ادراک شده و تصویر برند) دهکده توریستی نمکآبرود بر تصمیم وی با ملاحظه نقش نگرش و عملکرد برند میپردازد. پژوهش از نظر هدف کاربری و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران دهکده توریستی نمک آبرود بوده است. نمونه آماری با احتساب 5-10برابر تعداد گویه ها 355 نفر مشخص گردید که به صورت تصادفی در دسترس پرسشنامهها توزیع گردید. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و سازه و جهت بررسی پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شد که در نهایت روایی و پایایی تایید شد. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارSPSS و PLS تحلیل گردید. نتایج بررسی نشان میدهد که تمام چهار عنصر ارزش ویژه برند به طور مثبت با نگرش به برند ارتباط دارند و هر سه متغیر به طور مستقیم بر روی قصد بازدید گردشگران تاثیر میگذارند. نگرش به برند، ارتباط بین چهار عنصر ارزش ویژه برند و قصد بازدید گردشگر را میانجیگری میکند و عملکرد برند ارتباط بین نگرش به برند و قصد بازدید گردشگر را تعدیل میکند. این مطالعه نظریه ارزش ویژه برند را گسترش میدهد تا برندهای گردشگری را نیز شامل شود. علاوه بر این، این مطالعه عملکرد برند را به عنوان یک عامل زمینهای به جای یک نتیجه از ارزش برند و نگرش به برند شناسایی نموده است.https://tlj.usc.ac.ir/article_159110_3d7215b3ab22c1a73c3aa5429c5798ab.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923The Effect Of Tourists’ Satisfaction On Loyalty To The Tourism Destination Brand Using The Mediating Variable Of Business Tourists’ Satisfaction In The Post-Corona World (East Asian Tourists)اثر رضایتمندی گردشگران بر وفاداری به برند مقصد گردشگری با استفاده از متغیر میانجی رضایت گردشگران تجاری در جهان پساکرونا (گردشگران شرق آسیا)759314396110.22133/tlj.2022.280934.1003FAیزدان شیرمحمدیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-5838-7592طاهره شیرزادیکارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانJournal Article20210413Due to the expansion of the tourism industry in the world and the many capabilities and capacities of Iran to attract tourists, the current information and statistics indicate the unsuccessful performance of this industry in Iran. One of the main reasons for that is not taking the expectations and preferences of tourists entering Iran seriously and not trying to increase tourists' satisfaction. The purpose of this study is the effect of tourist satisfaction on the to become famous of the tourism destination brand using the mediating variable of business tourist satisfaction in the post-corona world. The independent variables of this research are destination integration, travel economics, work experience, and self-confidence. The mediator variable is tourists’ satisfaction, and the dependent variables are word-of-mouth advertising and the desire to revisit the destination. The research method is a descriptive survey applied in terms of purpose. The study’s statistical population includes Asian tourists who have traveled to Tehran. Based on the available sampling method and Cochran's formula, 384 people were selected for the study sample. Statistical analyzes were performed using the structural equation method and SPSS and Amos software. To determine the causal relationship between the variables using the structural equation model and significance levels to test the hypotheses p_value of less than 0.05 was considered. The results of this study include 12 hypotheses that, except for two hypotheses, the rest of them have been confirmed.ﺑﺎ توجه به گسترش ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی در جهان و وﺟﻮد قابلیتها و ظرفیتهای ﻓﺮاوان ایران برای ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ، اﻃﻼﻋﺎت و آﻣﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﺣـﺎﻛﻲ از ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ اﻳـﻦ ﺻﻨﻌﺖ در اﻳﺮان اﺳﺖ. ﺑﻪﻧﻈﺮ میرسد ﻳﻜﻲ از دﻻﻳﻞ اﺻـﻠﻲ اﻳـﻦ اﻣـﺮ جدینگرفتن اﻧﺘﻈﺎرات و ﺗﺮﺟﻴﺤﺎت ﮔﺮدﺷـﮕﺮانی است که وارد ایران میشوند؛ همچنین ﺗـﻼشنکردن برای اﻓﺰاﻳﺶ رﺿﺎﻳﺖ گردشگران از دیگر علل آن است. هدف از این پژوهش بررسی اثر رضایتمندی گردشگران بر درخشندگی برند مقصد گردشگری با استفاده از متغیر میانجی رضایت گردشگران تجاری در جهان پساکرونا است. متغیرهای مستقل این پژوهش عجینشدن با مقصد، اقتصاد سفر، تجربۀ کاری و خودباوری است. متغیر میانجی رضایت گردشگران، و متغیرهای وابسته تبلیغات دهانبهدهان و تمایل به بازدید مجدد از مقصد است. تحقیق با روش توصیفی ـ پیمایشی صورت گرفته و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش دربردارندۀ گردشگران آسیایی است که به شهر تهران سفر کردهاند. بر اساس روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدهاند. تحلیلهای آماری با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آموس انجام شده است. برای تعیین ارتباط علّی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری و سطوح معناداری استفاده شده و برای آزمودن فرضیهها p_value کوچکتر از 05/0 درنظر گرفته شده است. نتایج پژوهش شامل دوازده فرضیه است که بهجز دو فرضیه، بقیۀ فرضیهها تأیید شدهاند.https://tlj.usc.ac.ir/article_143961_b3d07b763e92552b36ef7bb9c63e6b9b.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Study on Aspects of Tourism Sustainability in the County of Pavehتحلیل ابعاد پایداری گردشگری در شهرستان پاوه9510614824810.22133/tlj.2022.148248FAسهراب امیریانعضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران0000000269338267Journal Article20220227One of the strategies that have recently been considered in many countries is the tourism development in deprived areas which also have the necessary capabilities to expand tourism. Now eco-tourism is an essential part of tourism activities globally, and it is based on the benefits of nature. Paveh city, due to its abundant natural and historical attractions, can attract many tourists. The purpose of this article is to investigate and analyze the tourism situation in the county of Paveh, with an emphasis on sustainability. The research method is descriptive-analytical, and the library (documents) and field (questionnaires and interviews) method is used for data collection. Statistical methods (descriptive and inferential), including one sample T-test and Kolmogorov, were used to analyze the data. The results of the survey of tourism and Eco-tourism in the region showed that none of the indicators related to economic, environmental aspects, and indicators associated with the socio-cultural dimension is not sustainable. In general, the results revealed that tourism and Eco-tourism are not sustainable in Paveh and the threshold of vulnerability increases. Therefore comprehensive, appropriate, and applicable planning is one of the tourism requirements in this region, and it also requires considerable attentionیکی از راهبردهایی که بهتازگی در اغلب کشورهای جهان به آن توجه شده توسعه و گسترش گردشگری در نواحی محرومی است که قابلیتهای لازم برای گسترش گردشگری را دارند. بخش بسیار مهمی از فعالیتهای گردشگری در دنیا برپایۀ بهرهمندشدن از طبیعت است که امروزه بومگردی نام گرفته است. شهرستان پاوه، بهدلیل داشتن جاذبههای فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران بسیاری را دارد. هدف این مقاله بررسی و تحلیل وضعیت گردشگری در شهرستان پاوه با تأکید بر ابعاد پایداری است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای (اسنادی) و میدانی (پرسشنامه و مصاحبه) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آماری (توصیفی و استنباطی) ازجمله آزمون t تکنمونهای و آزمون کولموگروف استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی وضعیت گردشگری و بومگردی منطقه نشان میدهد که بومگردی در هیچکدام از شاخصهای مربوط به ابعاد اقتصادی و زیستمحیطی و همچنین شاخصهای مربوط به ابعاد اجتماعی ـ فرهنگی پایدار نیست. درکل، نتایج حاصل نشان داد که گردشگری و بومگردی در منطقۀ پاوه پایدار نیست و همین امر آسیبپذیری آن را افزایش میدهد. بنابراین، برنامهریزی جامع، مناسب و قابلاجرا از الزامات گردشگری این منطقه است و توجه شایانی را میطلبدhttps://tlj.usc.ac.ir/article_148248_de1f6c8a7866d40b4537ea7878857d40.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923The Role of Virtual Religious Visits on Coronation Resilienceنقش بازدید مذهبی مجازی بر تابآوری در دوران کرونا10712114725810.22133/tlj.2022.147258FAمهدیه شهرابی فراهانیدکتری تخصصی مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، مدیر ادارۀ تحقیق و توسعۀ پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، تهران، ایران0000-0002-5679-2444Journal Article20220311As one of the oldest travels, religious tourism has become an inevitable reality to bring peace and relief from the anxieties of the industrial society’s life. In the world in late 2019 was struggling with Coronavirus and the tourism industry faced numerous limitations. Travel was not as usual, and it was not in a conventional manner; in these circumstances, the use of electronic devices was quickly in the tourism industry. Given the prevalence of coronavirus and travel bans, resilience is essential to emphasize enduring pressures and critical situations. This study is a descriptive and survey study. This study investigates the role of virtual religious visits on resilience during the Corona era. Due to the conditions and limitations in 2020 and the unavailability of the statistical population, a quasi-experimental method was used. This method was performed with an experimental group and a control group to measure the effect of virtual visits on the resilience of both groups. The components of spiritual influence, control, acceptance of positive change, trust in individual instincts and tolerance of adverse effects, and perception of personal competence formed the research hypotheses on the role of virtual religious visits on resilience during the Covid pandemic. Also, these components were tested. Before participating in the virtual pilgrimage, pre-tests were taken from each group. The experimental group was invited to the virtual pilgrimage to Karbala four times a month in the next step. These pilgrimages were performed every week for 15 minutes, but the control group did not include any intervention. In the end, the post-test design was performed to measure the resilience of individuals. The hypothesis test shows that the experimental group has higher resilience in the present condition than the control group.گردشگری مذهبی، بهمنزلۀ یکی از قدیمیترین سفرها، به واقعیتی اجتنابناپذیر برای ایجاد آرامش و رهایی از اضطرابهای زندگی جامعۀ صنعتی تبدیل شده است. جهان، در اواخر سال 2019، با بیماری کرونا دست به گریبان شد و صنعت گردشگری با محدودیتهای بیشماری مواجه شد. سفر بهصورت مرسوم و پیشین انجام نشد و، در این شرایط، استفاده از ابزارهای الکترونیک در صنعت گردشگری بهسرعت موردتوجه واقع شد. با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت سفر، تابآوری به مفهوم تأکید بر تحمل فشارها و شرایط بحرانی اهمیت مییابد. در این تحقیق که به شیوۀ توصیفی و پیمایشی با هدف بررسی نقش بازدید مذهبی مجازی در تابآوری در دوران کرونا انجام شده است و با توجه به شرایط و محدودیتها در سال 1399 و همچنین در دسترسنبودن جامعۀ آماری، از روش نیمهآزمایشی استفاده شد. این روش با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد تا تأثیر بازدید مجازی در تابآوری هر دو گروه ارزیابی شود. مؤلفههای تأثیرات معنوی، کنترل، پذیرش تغییر مثبت، اعتماد به غرایز فردی و تحمل آثار منفی و تصور از شایستگی و صلاحیت فرد فرضیههای تحقیق را مبنی بر نقش بازدید مجازی مذهبی در تابآوری در دوران کرونا شکل دادند و آزموده شدند. قبل از شرکت در زیارت مجازی، در ابتدا، از هر گروه پیشآزمون گرفته شد. در گام بعد، افراد گروه آزمایش مداخله، در طی یک ماه، چهار بار به زیارت مجازی کربلای دعوت شدند که این زیارتها هر هفته و بهمدت 15 دقیقه انجام شد، اما گروه کنترل شامل هیچگونه مداخلهای نشدند. در پایان، طرح پسآزمون برای اندازهگیری میزان تابآوری افراد انجام شد. آزمون فرضیات نشان میدهد که، در شرایط حاضر، گروه آزمایش تابآوری بیشتری از گروه کنترل دارد.https://tlj.usc.ac.ir/article_147258_d07a65f755f3ad41f3df56b34a180b14.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Identify The Challenges of Managing Sports Leisure Time in The COVID-19 Crisisشناسایی چالش های مدیریت اوقات فراغت ورزشی در بحران کووید- 1912314114563710.22133/tlj.2022.145637FAمحمد کشتی داراستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانعادل رحمان پوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000-0003-0617-3204سید مجید حسینیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمرتضی قناعتدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانJournal Article20220215With the advent of COVID-19 disease globally, many families and managers have faced the challenge of managing sports leisure time. This study aimed to identify the challenges facing sports leisure time management during the COVID-19. The research method is the interpretive paradigm, and it is Q methodologically. The research population includes experts and professors with perfect knowledge of sports leisure time and policy experts on sports issues in this crisis in Iran. They were selected by the snowball method. With 23 interviewees, the collected data reached theoretical saturation. Among the in-depth interviews with experts and the research background, 29 phrases were identified, and seven subjective patterns were extracted by Q factor analysis. According to the findings, the challenges of managing sports leisure time in order of priority are considering economic, infrastructure, organizational issues, athletes' affairs, lifestyles, and quarantine issues. It is suggested that, to overcome these challenges, alternative programs by health protocols and new solutions presented in this study be considered.با ظهور بیماری کووید-19 در جهان، بسیاری از خانوادهها و مدیران با چالش نحوۀ مدیریت اوقات فراغت ورزشی روبهرو شدهاند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالشهای پیشروی مدیریت اوقات فراغت ورزشی در دوران بیماری کووید-19 بود. روش پژوهش، از نظر پارادایم، تفسیری و، به لحاظ روششناسی، کیو است. جامعۀ پژوهش شامل متخصصان و استادان دانشگاه با دانش کامل درخصوص اوقات فراغت ورزشی جوامع و خبرگان سیاستگذار در مباحث ورزشی این بحران از ایران بودند که به روش گلولۀ برفی انتخاب شدند. با تعداد 23 مصاحبهشونده، دادههای گردآوریشده به اشباع نظری رسید. از میان مصاحبههای عمیق با خبرگان و پیشینۀ پژوهش، 29 عبارت شناسایی و، با تحلیل عاملی کیو، 7 الگوی ذهنی مشخص شد. براساس یافتهها، چالشهای مدیریت اوقات فراغت ورزشی بهترتیب اولویت عبارتاند از توجه به مباحث اقتصادی، زیرساختی، سازمانی، امور ورزشکاران، سبکهای زندگی و مسائل قرنطینهشوندگان بود. پیشنهاد میشود، برای برونرفت از این چالشها، برنامههایی جایگزین، با توجه به پروتکلهای بهداشتی و راهکارهای جدید ارائهشده در این پژوهش، درنظر گرفته شوند.https://tlj.usc.ac.ir/article_145637_a0f3cc23f4b53ab70cd4e882a1abe0de.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Designing and Explaining the Model of Survival and Strengthening the Hotel Brand with the Approach of Tourism Industry Development (Case study: Selected four-star and five-star hotels in Mashhad)طراحی و تبیین مدل ادامۀ حیات و تقویت برند هتل با رویکرد توسعۀ صنعت گردشگری (مطالعۀ موردی: هتلهای منتخب چهارستاره و پنجستارۀ شهر مشهد)14316814890910.22133/tlj.2022.148909FAبهناز دانشمنددانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.محمد حقیقیدانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،تهران، ایران.گلنار شجاعی باغینیاستادیار گروه مدیریت دولتی ، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شاهرود ، ایران.Journal Article20220428Hotels do a lot to improve the success of development and strengthen brands, but it is necessary to identify and examine the factors affecting the evaluation of customers’ and tourists' attitudes about developing and strengthening the brand. The present study seeks to achieve the model of continuation of life and strengthening the hotel brand with the approach of developing the tourism industry in selected four-star and five-star hotels in Mashhad. This study is in a mixed (quantitative-qualitative) method. In the qualitative part, the data theorizing of the foundation and three coding stages have been used. data collection was done through semi-structured interviews with 19 managers of four- and five-star hotels in Mashhad using non-probability judgmental sampling and snowflake sampling. In the quantitative part, based on the dimensions of the obtained model, a researcher-made questionnaire was used and a quantitative test was performed based on the method of structural equations. The final model of the research led to the design of six theorems, including causal conditions (four categories), intervening conditions (three categories), contextual conditions (three categories), the main category of brand-based management, and strategies (seven categories) and consequences(Seven categories) . In the quantitative part, the significance of the relationships between the components and the appropriateness of the model dimensions were confirmed. Although the issue of hotel development and strengthening in the tourism industry has been discussed for many years to create strong brands in this field, it is still necessary to investigate this important issue; Because Increased competition has forced hoteliers to look for new ways to differentiate their brands from competing brands. Promoting a consumer-based brand can be a key strategic driver of success in the hotel industry and the development of the tourism industry. The present study shows that by using brand-based management, we can take steps to continue life and strengthen the brand of hotels and help the development of the tourism industry by implementing the model presented in this study.هتلها اقدامات زیادی برای بهبود موفقیت در توسعه و ادامۀ حیات برندهای خود انجام میدهند، اما درک اینکه چگونه مشتریان و گردشگران توسعۀ برند را ارزیابی میکنند مهم است. بدینمنظور، برای بهبود موفقیت توسعه و، به عبارتی، تقویت برندها ضروری است که عوامل مؤثر در ارزیابی نگرشهای مشتریان و گردشگران به توسعه و تقویت برند شناسایی و بررسی شود. پژوهش حاضر درصدد دستیابی به مدل ادامۀ حیات و تقویت برند هتل با رویکرد توسعۀ صنعت گردشگری در هتلهای منتخب چهارستاره و پنجستارۀ شهر مشهد است. این مطالعه به روش آمیخته (کمّی ـ کیفی) انجام شده است. در بخش کیفی، از نظریهپردازی دادهبنیاد و سه مرحله کدگذاری استفاده شده است. در این بخش، گردآوری دادهها به روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 19 نفر از مدیران هتلهای چهارستاره و پنجستارۀ شهر مشهد به شیوۀ نمونهبرداری غیراحتمالی قضاوتی و گلولۀ برفی انجام شده است. در بخش کمّی، براساس ابعاد مدل بهدستآمده، پرسشنامۀ محققساخته تدوین شد و گردشگران مستقر در هتلهای چهارستاره و پنجستارۀ شهر مشهد آن را تکمیل کردند و مدل بهدستآمده نیز، براساس روش معادلات ساختاری آزمون، کمّی شد. در بخش کیفی، مدل نهایی پژوهش در قالب پارادایم کدگذاری محوری ارائه شد و به طرح شش قضیه منجر شد که شامل شرایط علّی (چهار مقوله)، شرایط مداخلهگر (سه مقوله)، شرایط زمینهای (سه مقوله)، مقوله محوری تحت عنوان مدیریت برندمحور، راهبردها (هفت مقوله) و پیامدها (هفت مقوله) است.در بخش کمّی، نتایج تحلیل ساختاری مدل بررسی شد و معناداری روابط بین مؤلفهها و مناسب بودن ابعاد مدل تأیید شد. با وجود اینکه سالها است که درخصوص مسئلۀ توسعه و تقویت هتلها در صنعت گردشگری با هدف ایجاد برندهایی قوی در این عرصه بحث میشود، همچنان بررسی این امر مهم ضروری به نظر میرسد؛ چراکه افزایش رقابت هتلداران را مجبور کرده است که راههای جدیدی را برای تفکیک برند خود از برندهای رقیب بیابند. ترویج برند مبتنی بر مصرفکننده میتواند عاملی کلیدی، راهبردی و محرک برای موفقیت در صنعت هتلداری و توسعۀ صنعت گردشگری باشد. پژوهش حاضر نشان میدهد که، با بهرهگیری از مدیریت برندمحور، میتوان در مسیر ادامۀ حیات و تقویت برند هتلها گام برداشت و از طریق اجرای مدل ارائهشده در این پژوهش به توسعۀ صنعت گردشگری کمک کرد.https://tlj.usc.ac.ir/article_148909_834f9f1277e4105bfd49bf664327f74c.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923The Role of Brand Personality on the Attractiveness of the Employer Brand Attractiveness by Mediating Feeling and Trust (National Oil Company Tourism Hotels Survey)تأثیر شخصیت برند در جذابیت برند کارفرما با میانجیگری احساس و اعتماد مورد پیمایش: هتلهای گردشگری شرکت ملی نفت16918314725910.22133/tlj.2022.147259FAابوالفضل خسرویاستادیار گروه مدیریت بازرگانی و کسبوکار دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران0000-0001-6618-1105ملیحه کربلایی مجیددانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانمیثم شهبازیاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20220313Today, companies that have upgraded their hotels through strong branding in their segmentation have achieved more significant market share, superior financial results, and faster growth than the brandless competition. Brand personality can portray hospitality businesses' better face and influence the hotel customers’ shopping behavior. This study aimed to investigate the role of brand personality dimensions on brand feelings and trust and the attractiveness of the National Iranian Oil Company’s hotel complex. The research method is descriptive, applied, and survey. It is conducted on the statistical population of management students in Tehran who are familiar with the brand of the National Oil Company hotels. The results showed that the dimensions of brand personality (intimacy, enthusiasm, perfection, strength, and competence) have a positive and significant effect on the feeling and trust in the National Iranian Oil Company’s hotel brand and, consequently, its attractiveness. One of the most important target markets of the National Oil Company hotels is the employees working in different oil industry sectors. Efforts to personalize the brand of these hotels will impact the image for customers and trust and feeling for the brand of these hotels and will increase the number of visits to these hotels.امروزه آن دسته از شرکتهایی که هتلهای خود را با برندسازی قوی در بخشبندی خود ارتقا دادهاند، در مقایسه با رقابت بدون برند، به سهم بازار و نتایج مالی برتر و شتاب بیشتری دست یافتهاند. شخصیت برند چهرۀ بهتری را از کسبوکارهای مهمانپذیری به تصویر میکشد و در رفتار خرید مشتریان هتل تأثیر میگذارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ابعاد شخصیت برند در احساس و اعتماد به برند و نیز جذابیت برند مجموعه هتلهای شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی، کاربردی و پیمایشی است که در جامعۀ آماری دانشجویان مدیریت در شهر تهران و آشنا با برند هتلهای شرکت ملی نفت انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ابعاد شخصیت برند (صمیمیت، شور و هیجان، کمال، استحکام و شایستگی) در احساس و اعتماد به برند هتلهای شرکت ملی نفت ایران و در نتیجه جذابیت این برند تأثیری مثبت و معنیدار میگذارد. یکی از بازارهای هدف بسیار مهم هتلهای شرکت ملی نفت، کارکنان شاغل در بخشهای گوناگون صنعت نفت است. تلاش برای شخصیتسازی برند این هتلها در تصویرسازی برای مشتریان و اعتماد و احساس به برند این هتلها تأثیر خواهد داشت و مراجعه به این هتلها را افزایش خواهد داد.https://tlj.usc.ac.ir/article_147259_bd9a50880e351b7c365d6db949a452e1.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Predictors of Behavioral Intention of Tourists in Ferdowsi Tomb, Application of Planned Behavior Theory and Dependency Theoryعوامل پیش بینی کننده قصد رفتاری گردشگران آرامگاه فردوسی؛کاربست تئوری رفتار برنامه ریزی شده و تئوری وابستگی18519915913310.22133/tlj.2022.334120.1037FAمحمد مهدی مهراسادانش آموخته مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی عطاروجیهه هوشیاررییس موسسه آموزش عالی عطارJournal Article20220315<strong>Abstract</strong>
Today, tourism is known as the third-largest financial industry globally, which has flourished a lot and has attracted more and more tourists. Therefore, the present study was conducted to investigate the factors affecting the behavioral intention of tourists in the Ferdowsi Tomb. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey in data collection. The study’s statistical population is tourists of the Ferdowsi historical tomb, an unknown number, and the sample size was 184 people. The data collection tool was the standard questionnaire of Jane et al. (2020), which was measured and confirmed for validity by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha. Data analysis was performed using structural equations using SPSS software version 24 and PLS version 3. The results show that the image of the tourist destination has a positive effect on the attitude, mental norm, perceived behavioral control, and dependence on the place of tourists of the Ferdowsi historical tomb. Dependence on the site of tourism has a positive effect on the behavioral intention of tourists and has a positive impact on tourists' desires. Also, tourists' mental norm positively affects Ferdowsi Historical Tomb tourists' desire. It is predicted that tourists will not negatively affect the tourists' desire for Ferdowsi's historical tomb. Perceived behavioral control of tourists positively affects the behavioral intention and desire of tourists of the Ferdowsi historical tomb. Finally, the tendency of tourists to visit Ferdowsi's historical tomb has a positive impact on the behavioral intention of tourists.
لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر قصد رفتاری گردشگران آرامگاه فردوسی توس انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جهت جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی هستند که تعداد آن ها نامشخص است و حجم نمونه به تعداد 184 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد جین و همکاران (2020) ایت که جهت روایی آن از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی با آلفای کرونباخ سنجیده و تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و PLS نسخه3 انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که تصویر مقصد گردشگری بر نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و وابستگی به مکان گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر مثبت دارد، وابستگی به مکان گردشگری بر قصد رفتاری گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر مثبت دارد، نگرش گردشگری بر میل گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر مثبت دارد، همچنین، هنجار ذهنی گردشگران بر میل گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر مثبت دارد، در این میان، احساس پیش بینی شده مثبت گردشگران بر میل گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر مثبت دارد، اما احساس پیش بینی شده منفی گردشگران بر میل گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر ندارد. کنترل رفتاری ادراک شده گردشگران بر قصد رفتاری و میل گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر مثبت دارد، و در نهایت، میل به گردشگری بر قصد رفتاری گردشگران مقبره ی تاریخی فردوسی تاثیر مثبت دارد.https://tlj.usc.ac.ir/article_159133_78e7710ebfde2811fe10fdedd1ba274a.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861220210923Investigating the Effect of Marketing Performance on Attracting Customers of Tourism Agencies with the Mediating Role of Professional Ethics of Employees (Travel Agencies in Rasht)بررسی تأثیر عملکرد بازاریابی در جذب مشتریهای آژانسهای گردشگردی با نقش میانجی اخلاق حرفهای کارکنان (آژانسهای مسافرتی شهر رشت)20121715238910.22133/tlj.2022.343997.1049FAپگاه کاظم پور دهکادانشآموختۀ کارشناسی ارشد بازاریابی گردشگری، مدرس دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20220315Awareness that customers are an organization's key assets has made it essential for organizations to maintain and make customers loyal as a competitive advantage. On the other hand, the performance of organizations directly affects the sense of loyalty and customer attraction. Ignoring ethical issues and escaping from social responsibilities and obligations leads to the destruction of the organization. Professional ethics in marketing requires that organizations take adequate steps in all stages of the customer life cycle, including acquiring, attracting, retaining, and maintaining by behaving based on the organization's professional ethical principles to gain Customers’ trust, satisfaction, and loyalty. This study has identified the effect of marketing performance on the attraction of customers of tourism agencies with the mediating role of professional ethics of employees (travel agencies in Rasht). The data collection tool in this study is a questionnaire that was scored through the Likert scale, and Cronbach's alpha measured its reliability. The method of the present study is a descriptive analysis of research data, and inferential analysis was measured using parametric and non-parametric tests by SPSS25 and PLS3 software. The results showed that marketing performance impacts professional ethics, and marketing training can positively affect employees’ attitudes. Also, professional ethics plays a vital role in attracting customers to travel agencies.سازمانها امروزه دریافتند که مشتریان کلیدیترین دارایی آنها هستند و این موضوع باعث شده که در حفظ و وفادار کردن مشتریان تلاش کنند؛ زیرا مشتریان وفادار، بهمنزلۀ مزیتی رقابتی، اهمیت زیادی برای سازمانها دارند. از طرف دیگر، نحوۀ برخورد و عملکرد کارمندان سازمانها تأثیر مستقیم و بسزایی در جذب و وفاداری مشتریان دارد. عدمتوجه به رفتار اخلاقی و فرار از مسئولیتها و تعهدات سازمانها باعث میشود نهتنها مشتریان خود را از دست بدهند، بلکه موجب از بین رفتن خودشان میشود. اخلاق حرفهای در بازاریابی ایجاب میکند که سازمانها در تمام مراحل چرخۀ عمر مشتریان، اعم از جلب، جذب، حفظ و نگهداری، با رفتاری مبتنی بر اصول اخلاقی حرفهای سازمان برای جلب اعتماد، رضایت و وفاداری آنها گامهای مؤثر بردارند. این تحقیق به شناسایی تأثیر عملکرد بازاریابی در جذب مشتریهای آژانسهای گردشگردی با نقش میانجی اخلاق حرفهای کارکنان (آژانسهای مسافرتی شهر رشت) پرداخته است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که از طریق طیف لیکرت نمرهدهی شده و پایایی آن از طریق آلفا کرونباخ سنجیده شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمونهای پارامتریک و ناپارامتریک (بهوسیلۀ نرمافزار SPSS25 و PLS3) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عملکرد بازاریابی در اخلاق حرفهای بیشترین ضریب اثر را دارد و آموزش بازاریابی میتواند در نحوۀ برخورد کارکنان تأثیر مثبت بگذارد. همچنین، اخلاق حرفهای نقش بسزایی در جذب مشتریان آژانسهای گردشگری ایفا میکند.https://tlj.usc.ac.ir/article_152389_a9d705d4867b23eb5df16f968ba82572.pdf