دانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321The Legal System Governing the Supervision of Tourism Sites in Iranian Lawنظام حقوقی حاکم بر نظارت بر اماکن گردشگری در حقوق ایران11812945010.22133/tlj.2021.129450FAامیر احسانیدکتری مدیریت منابع انسانی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامیمحسن طهماسبیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد حقوق - مدیر ارزشیابی دادگستری کل استان البرزJournal Article20200715Today's world considers tourism as one of the components of development; Governments are trying to provide better facilities for tourism as economic generator with a high multiplication factor by investing and developing the necessary laws and regulations. Meanwhile, tourism facilities and the laws and regulations governing it are one of the life-giving and infrastructural elements of the tourism industry. This study aimed to scrutiny the legal system governing the supervision of tourism places (as the foundation of this industry) and tries to explain the strengths and weaknesses of such monitoring of tourism facilities. This research has been developed in an applied research and uses the data that has been collected by library method and has been carried at using rules and regulations. The results show, on the one hand, the existence of rules and regulations has clarified Monitoring horizons of the activities of tourism places and facilities, and on the other hand, the existence of numerous regulatory bodies has caused frustration among investors and beneficiaries in the field of tourism, as well as the existence of numerous and corresponding regulatory bodies will lead tourism activists to use immoral and illegal methods with the aim of getting rid of diversity of cumbersome laws and regulation.امروزه به گردشگری بهعنوان یکی از مؤلفههای توسعه نگریسته میشود. دولتها با سرمایهگذاری و تدوین قوانین و مقررات لازم، در تلاشاند تسهیلات بهتری در گردشگری، بهعنوان مولد اقتصادی با ضریب تکاثر بالا، ارائه نمایند. در این بین، تأسیسات گردشگری و قوانین و مقررات ناظر بر آن یکی از عناصر حیاتبخش و زیرساختی صنعت گردشگری بهشمار میرود. این پژوهش با هدف بررسی نظام حقوقی حاکم بر نظارت بر اماکن گردشگری (بهعنوان بستر این صنعت) میکوشد نقاط قوت و ضعف اینگونه نظارتها را بر تأسیسات گردشگری تبیین نماید. پژوهش پیشرو از نوع کاربردی است که با بهرهگیری از قوانین و مقررات انجام شده و اطلاعات لازم به روش کتابخانهای گردآوری شده است. نتایج بیان میدارد که از یکسو وجود قوانین و مقرراتْ افقهای نظارتی فعالیت اماکن و تأسیسات گردشگری را شفاف کرده است و از سوی دیگر، وجود نهادهای نظارتی متعدد موجب سرخوردگی سرمایهگذاران و بهرهبرداران در این حوزه شده است. وجود نهادهای متعدد و متناظر نظارتی باعث خواهد شد فعالان حوزۀ گردشگری، با هدف خلاصی از تنوع قوانین و مقررات دستوپاگیر، از روشهای غیراخلاقی و غیرقانونی برای پیشبرد فعالیتهای خود استفاده کنند.https://tlj.usc.ac.ir/article_129450_a83315c7231de93eeafc37c5d9eaf11d.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321The Effective Factors on Improving the Quality of Tourism Services and its Role in Customer Loyalty of Persepolis Hotel in Shirazعوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت خدمات گردشگری و نقش آن در وفاداری مشتریان هتل پرسپولیس شیراز193013896610.22133/tlj.2021.138966FAمهسا امینی کرج آباددانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش داخلی، دانشگاه آزاد قشممهدیه زحمتکش سردوراهیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی جهانگردی، دانشگاه علم و هنر یزدمحمد سیادتاندانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی جهانگردی، دانشگاه علم و هنر یزدJournal Article20201211One of the main factors of industry competitiveness is quality of services. Tourism is also an industrial service in which, the quality of services and loyalty of tourists are important issues in the field of tourism planning and marketing. Therefore, the purpose of this study is to identify and rank the factors affecting the quality of tourism services and its role in customer loyalty of Persepolis Hotel in Shiraz.<br />The method of this research is descriptive survey. 28 non-randomly tourists of Persepolis Hotel in Shiraz have been selected and the information from their mental record has been extracted by survey method. Then, data and scenarios are analyzed using fuzzy cognitive mapping technique and the research model is designed by using social media analysis.<br /> According to the findings of this research, in order to improve the quality of tourism services and its role in hotel customer loyalty, several factors are involved. Among them, factors of creating trust and confidence in customers, timely delivery of services and employing trusted and interested staff are the most important, because they command more centralityیکی از عوامل اصلی رقابتپذیری صنایع کیفیت خدمات است. گردشگری نیز صنعتی خدماتی است که کیفیت خدمات و وفاداری گردشگران از موضوعات مهم در برنامهریزی و بازاریابی آن بهشمار میرود. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت خدمات گردشگری و نقش آن در وفاداری مشتریان هتل پرسپولیس شیراز است.<br />پژوهش پیشرو توصیفی پیمایشی است. 28 نفر از گردشگران هتل پرسپولیس شیراز غیرتصادفی انتخاب شدهاند و اطلاعات بهدستآمده از نقشۀ ذهنی آنها با روش پیمایشی استخراج شده است. سپس دادهها و سناریوها با استفاده از فن نگاشت شناختی فازی تحلیل و مدل پژوهش با بهرهگیری از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی شده است.<br />با توجه به یافتههای پژوهش، در ارتقای کیفیت خدمات گردشگری و نقش آن در وفاداری مشتریان هتل عوامل متعددی دخیلاند که از میان آنها عوامل ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتریان، تحویل بهموقع خدمات و بهکارگیری کارکنان مورداعتماد و علاقهمند بهترتیب بیشترین اهمیت را دارند، زیرا از مرکزیت بیشتری برخوردارند.https://tlj.usc.ac.ir/article_138966_41a2fa2d9f4567d75f77aa2468d96c8b.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Investigating the Role of Effective Factors on Religious Tourism in Entrepreneurship Development in Shirazبررسی نقش عوامل مؤثر بر گردشگری مذهبی در توسعه کارآفرینی شهر شیراز314213896710.22133/tlj.2021.138967FAعباس جاویدیاندانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزدJournal Article20210223Religious tourism is one of the oldest and most thriving tourism in the world, its dating back to the history of religious culture. Despite having tourist attractions and benefiting from holy places and shrines, Shiraz metropolis has not yet been able to achieve much success in attracting cultural tourists. Religious tourism in this city, can lead it to the development of entrepreneurship. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of factors affecting religious tourism in entrepreneurship development in Shiraz with fuzzy cognitive mapping and social network analysis. This mixed research method is applied in terms of purpose and from the point of data collection is descriptive. For this purpose, after stating the subject and reviewing the research background, the factors affecting religious tourism in entrepreneurship development in Shiraz were identified and then a matrix questionnaire was provided to 120 religious tourists and then data were collected. Then the obtained data were analyzed by FCMapper and Ucinet software. According to the Findings, among the identified factors, informing factors about religious sites and their background, the development and prosperity of tourism businesses for pilgrims, and creating security are more central than other factors. Finally, some scenarios were written based on these three factors and some suggestions were made to promote the role of religious tourism in entrepreneurship development in Shirazگردشگری مذهبی یکی از قدیمیترین و پررونقترین گردشگریها در جهان است که قدمت آن به تاریخ فرهنگ دینی میرسد. کلانشهر شیراز، با داشتن جاذبههای گردشگری و بهرهمندی از اماکن و بقاع متبرکه، هنوز در جذب گردشگر فرهنگی موفقیت چندانی بهدست نیاورده است. رونق گردشگری مذهبی در این شهر به توسعۀ کارآفرینی منجر خواهد شد. ازاینرو، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش عوامل مؤثر بر گردشگری مذهبی در توسعۀ کارآفرینی شهر شیراز با رویکرد نگاشت شناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی است. این روش پژوهش آمیخته از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها توصیفی است. بدین منظور، پس از بیان موضوع و بررسی پیشینۀ پژوهش، نقش عوامل مؤثر بر گردشگری مذهبی در توسعۀ کارآفرینی شهر شیراز شناسایی شد، سپس پرسشنامۀ ماتریسی در اختیار 120 نفر از گردشگران مذهبی قرار گرفت و دادهها جمعآوری شد. در ادامه، دادههای بهدستآمده با نرمافزار افسیمپر و یوسینت تجزیه و تحلیل شد. بنابر یافتههای پژوهش، از میان عوامل شناساییشده، عوامل اطلاعرسانی دربارۀ اماکن مذهبی و پیشینۀ آنها، رونقبخشی به کسبوکارهای گردشگری مختص زائران، و ایجاد امنیت از سایر عوامل مرکزیت بیشتری دارند. در نهایت، سناریوهایی بر اساس این سه عامل نوشته شد و بهمنظور ارتقای نقش گردشگری مذهبی در توسعۀ کارآفرینی شهر شیراز پیشنهادهایی ارائه شد.https://tlj.usc.ac.ir/article_138967_e4677e6459a6b78958619e5b74d708b9.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Impact of Perceived Relational Capital on Visitors’ Loyalty, Case Study: Visitors of National Museum of Iranتأثیر سرمایۀ رابطهای ادراکشده در وفاداری بازدیدکننده (مطالعۀ موردی بازدیدکنندگان موزۀ ملی ایران)436013177710.22133/tlj.2021.131777FAجاسم حاصلیدانشجوی کارشناسی ارشد بازاریابی گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانزهرا نادعلیپوراستادیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0000-0002-4984-0313جعفر آهنگراناستادیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20210429Today, due to time constraints, customers are looking for service providers that provide them with convenient search and easy access and shopping. This indicates an important role in the convenience of services. On the other hand, creating and maintaining an effective and long-term relationship between supplier and customer is very important and the emphasis of organizations on marketing investment is relational marketing. This study examined the relationship between service convenience, relational capital, and loyalty with the case of visitors of the National Museum of Iran. All visitors to the National Museum of Iran who have visited the museum during the research period constitute the present research population. Sample size was determined using Cronbach's sample size formula of 341 individuals and sampling was done by available sampling method. In this study, the analysis was performed using structural equation modeling using Smart PLS 3 software and partial least squares method. The results show that the benefit convenience and post-benefit convenience have a positive effect on the perceived relationship capital by visitors to national museum of Iran. Also, perceived relationship capital has a positive effect on the loyalty of visitors to Iran's national museums. Finally, suggestions based on the results of the research as well as suggestions for future research are providedمشتریان امروزه، به علت داشتن محدودیتهای زمانی، به دنبال خدماتدهندگانی هستند که امکان جستوجوی راحت و دسترسی آسان و در نهایت خرید را برایشان فراهم کنند. این موضوع نشاندهندۀ نقش مهم راحتی خدمات است .از سوی دیگر، ایجاد و حفظ رابطۀ مؤثر و بلندمدت بین عرضهکننده و مشتری اهمیت بسیاری دارد و تأکید سازمانها بر سرمایهگذاری در زمینۀ بازاریابی رابطهای است. در این پژوهش ارتباط میان راحتی خدمات و سرمایۀ رابطهای و وفاداری در میان بازدیدکنندگان موزۀ ملی ایران بررسی شده است. تمامی بازدیدکنندگان از موزۀ ملی ایران که در بازۀ زمانی پژوهش از این موزه بازدید کردهاند جامعۀ پژوهش را تشکیل میدهند. حجم نمونه با فرمول تعیین حجم نمونۀ محدود کوکران 341 نفر تعیین شده و نمونهگیری با روش نمونهگیری در دسترس صورت گرفته است. دادههای پژوهش با مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس3 و روش حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد که راحتی کسب منافع و راحتی پس از کسب منافع در سرمایۀ رابطهای ادراکشده از سوی بازدیدکنندگان از موزۀ ملی ایران تأثیری مثبت میگذارد. همچنین، سرمایۀ رابطهای ادراکشده در وفاداری بازدیدکنندگان از موزۀ ملی ایران تأثیری مثبت دارد. با وجود این، نتایج نشان میدهد که راحتی دسترسیْ قابلیت پیشبینی سرمایۀ رابطهای ادراکشده را ندارد. در پایان پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج تحقیق و نیز پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.https://tlj.usc.ac.ir/article_131777_3039536289066c7f7aa97bbf1bf3c48e.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321The Effect of Using Online Media on Changes in Tourists' Thinking through Information Sharing and Persuasionتأثیر بهرهگیری از رسانههای آنلاین در تغییرات طرز تفکر جهانگردان از طریق اشتراک اطلاعات و ترغیبکنندگی617613623610.22133/tlj.2021.136236FAیزدان شیرمحمدیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور0000-0001-5838-7592سمانه علمیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانیJournal Article20210422Today, travelers have a lot of confidence in what consumers published online in the form of reviews and newsgroups about travel. The purpose of this study is to investigate "the effects of online media (consumer surveys, personal resources, advertisements) on changes in tourists’ thinking through information sharing and persuasion. Online media is a set of Internet-based applications that rely on the technological foundations of the Web and enable users to create and share content. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. The statistical population of the study includes European tourists in Tehran who were selected based on the available sampling method and using Cochran's formula, 384 people have been chosen as the sample size of the study. Statistical analysis was performed using structural equation method using SPSS and AMOS software programs. To determine the causal relationship between the variables, using the structural equation model method and significant levels, in order to test the hypotheses, P-value less than 0.05 was considered. The results of this study included 16 main hypotheses that have been examined. The results show that online media, image format, message framing and the effect of interactions with tourists have a positive and significant effect on information sharing and persuasion. Also, sharing the information by tourists affects persuasion, and persuasion affects and changes the thinking.امروزه مسافران در هنگام تصمیمگیری برای سفر به مطالب آنلاینی که از سوی مصرفکنندگان در قالب بررسیها و گروههای خبری منتشر میشود بسیار اعتماد میکنند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات رسانههای آنلاین (بررسیهای مصرفکنندگان، منابع شخصی، آگهیهای تبلیغاتی) بر تغییرات طرز تفکر جهانگردان از طریق مشارکت در اطلاعات و ترغیبکنندگی است. رسانههای آنلاین مجموعهای از برنامههای مبتنی بر اینترنتاند که با اتکا به بنیانهای فنّاورانۀ تحت وب، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولیدشده از سوی کاربران را فراهم میآورند. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و پژوهش از نظر هدف کاربردی بهشمار میآید. جامعۀ آماری دربردارندۀ گردشگران اروپایی شهر تهران است که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدهاند. تحلیلهای آماری با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آموس انجام شده است. ارتباط علّی بین متغیرها با روش مدل معادلات ساختاری تعیین شده و بهمنظور آزمودن فرضیهها، سطوح معناداری p_value کوچکتر از 05/0 درنظر گرفته شده است. نتایج پژوهش شامل شانزده فرضیۀ اصلی بوده که مورد بررسی قرار گرفته است و نشان میدهد که رسانههای آنلاین، قالب تصویر، کادربندی پیامها و تعاملات با گردشگران بر مشارکت در اطلاعات و ترغیبکنندگی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، مشارکت در اطلاعات از سوی گردشگران بر ترغیبکنندگی، و ترغیبکنندگی بر تغییر طرز تفکر اثرگذار استhttps://tlj.usc.ac.ir/article_136236_b21f7f7a05582f31e3d4d81ac3ef3268.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Content Analysis of Published Articles Focusing on the Topic of Coronavirus Epidemic and Tourism
Case Study: The Top Five Tourism Magazines in the Worldتحلیل محتوای مقالات منتشرشده با محوریت موضوع همهگیری ویروس کرونا و گردشگری مورد مطالعه: پنج نشریۀ اول گردشگری در جهان778913938310.22133/tlj.2021.139383FAمهدی کروبیدانشیار گروه مدیریت جهانگردی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایرانالیکا حسنیدانشجوی دکتری،دانشکده گردشگری،دانشگاه علموفرهنگ،تهران،ایرانزهرا کوچکیدانشجوی دکتری،دانشکده گردشگری،دانشگاه علموفرهنگ،تهران،ایرانJournal Article20210829The spread of the corona virus, as the greatest challenge of the 21st century, has faced many challenges in various industries, and tourism is no exception to that. Many believe that this industry, according to this pandemic, will experience changes in immediate future. Therefore, in this study, we decided to review the research process in this field to achieve a better understanding of the issues that occurred during the pandemic and its future developments. In this regard, researchers analysed the overt and covert content of articles published by the top five tourism magazines indexed from September 2019 to July 2021, to answer the research questions. Using the non-probability sampling method, 122 articles were studied in the explicit content analysis section and 40 articles in covert content analysis section. In the explicit analysis section, quantitative SPSS and qualitative Max QDA software has been used and the results were presented in the form of tables and diagrams. Also, in the covert content analysis section, after initial coding and categorizing them by Max QDA qualitative software, the researchers achieved two conceptual units of consequences of the coronavirus pandemic and possible solutions to deal with it and they presented the results in the form of diagrams.شیوع ویروس کرونا، بزرگترین چالش قرن بیستویکم، صنایع گوناگون را با چالشهای بیشماری روبهرو کرده است و گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری معتقدند که این صنعت، بهموجب این همهگیری، تحولاتی را در آیندهای نهچندان دور تجربه خواهد کرد. بنابراین در این پژوهش برآن شدیم تا با مروری بر روند تحقیقات انجامگرفته در این زمینه شناخت بهتری از مسائل پیشآمده در شرایط همهگیری و تحولات آتی آن بهدست آوریم. محققان، با تحلیل محتوای آشکار و پنهان مقالات منتشرشده از سوی پنج نشریۀ برتر گردشگری که از سپتامبر 2019 تا ژوئیۀ 2021 نمایه شدهاند، درصدد پاسخگویی به سؤالات پژوهش برآمدهاند. با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی ملاک، 122 عنوان مقاله در بخش تحلیل محتوای آشکار و 40 عنوان مقاله در بخش تحلیل محتوای پنهان مطالعه شد. در بخش تحلیل محتوای آشکار، نرمافزارهای کمّی اس پی اس اس و کیفی مکس کیو دی ای بهکار گرفته شد و نتایج آن در قالب جداول و نمودارها ارائه شد. در بخش تحلیل محتوای پنهان، محققان پس از کدگذاریهای اولیه و مقولهبندی آنها با نرمافزار کیفی مکس کیو دی ای به دو واحد مفهومی پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و راهکارهای احتمالی مقابله با آن دست یافتند و نتایج را در قالب نمودار ارائه نمودند.https://tlj.usc.ac.ir/article_139383_77185bc366f5edcd4c4210215b615c21.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Investigating the Factors Related to Entrepreneurship Development in Rural Health Tourism Innovation
Case Study: Qalat Villageبررسی عوامل مرتبط با توسعۀ کارآفرینی در نوآوری گردشگری سلامت روستایی مورد مطالعه: روستای قلات919914065610.22133/tlj.2021.140656FAامیرحسین شایقکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.عبدالحسین کرمپوردکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20210926By identifying the capacities of health tourism in rural areas, it is possible to create an entrepreneurial atmosphere in these areas. Therefore, the purpose of this study was identifying and ranking the factors related to entrepreneurship development in rural health tourism innovation in Qalat village.<br />This research is Descriptive survey and interviews were conducted with 36 tourists of health tourism who were non-coincidental selected. Data and scenarios were analyzed by using fuzzy cognitive mapp and the research model is designed using social network analysis.<br />The findings show that several factors are involved in development of entrepreneurship in the rural health tourism innovation in Qalat village, where the strategic planning factors and the support of government agencies and organizations are more central, respectively.<br />The results indicate that the number of tourists can be increased with proper and rational planning and support of private and public sectors in order to enhance the potential of the village in the field of health tourism.با شناسایی ظرفیتهای گردشگری سلامت در مناطق روستایی میتوان زمینۀ ایجاد فضای کارآفرینی در اینگونه مناطق را فراهم آورد. به همین منظور، هدف از این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با توسعۀ کارآفرینی در نوآوری گردشگری سلامت روستایی در روستای قلات بوده است. پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و با 36 نفر از گردشگران سلامت که بهصورت غیرتصادفی انتخاب شدند مصاحبه صورت گرفته است. دادهها و سناریوها با روش نگاشت شناختی فازی تحلیل و مدل پژوهش با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل متعددی در توسعۀ کارآفرینی در نوآوری گردشگری سلامت روستایی در روستای قلات دخیلاند که عوامل برنامهریزی راهبردی و حمایت ارگانها و سازمانهای دولتی به ترتیب از مرکزیت بیشتری برخوردارند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با برنامهریزی درست و منطقی و حمایت بخش خصوصی و دولتی در جهت ارتقای قابلیت روستا در زمینۀ گردشگری سلامت میتوان تعداد گردشگران را افزایش داد.https://tlj.usc.ac.ir/article_140656_8defdf0c9375032a2fb2936caa5efdca.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Content Analysis of Numerous National Newspapers with Emphasis on Agenda Setting Sport Tourismتحلیل محتوای روزنامههای سراسری پرشمارگان با تأکید بر برجستهسازی گردشگری ورزشی10111514066010.22133/tlj.2021.140660FAجواد مصطفاییدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندرانJournal Article20211006Nowadays the press has played an important role in the public sphere and for many people, it is still the first source of news. The aim of this research was to investigate the way of agenda setting sport tourism by numerous newspapers during the period of November 2006 to November 2019 in Iran. The research method was descriptive-analytical that has been done through content analysis. The statistical population of the study includes the archives of 12 numerous journals and statistical sample is content related to Sport tourism in the surveyed newspapers and they were selected as a census. For data collection a researcher-made checklist was used that validity was confirmed by experts and its reliability was obtained 94% using the Scott test. Results show that 240 contents related to sport tourism have been published in the surveyed newspapers that most of it has been published in World of Economic newspaper. Most of the newspapers’ attention to the subject was in 2015 and also at the national level and in 115 of cases the image has been used for agenda setting. A large part of the content was published in low volume in the form of news and news reports, and with an event-oriented approach in the internal pages of newspapers. Therefore, national newspapers in the country have not performed well in agenda setting sport tourism. It is worthy that newspapers, as written and influential mass media, pay more attention to this issue and with their contents inform the public about the importance of sport tourism and its profound impacts on economic, cultural and political structure of countryامروزه مطبوعات نقش مهمی در عرصههای عمومی دارد و برای بسیاری از مردم کماکان نخستین منبع خبری است. هدف از این پژوهش، بررسی نحوۀ برجستهسازی گردشگری ورزشی توسط روزنامههای سراسری پرشمارگان در بازۀ زمانی آبان 1385 تا آبان 1398 در ایران است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که از مسیر تحلیل محتوا انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش دربردارندۀ آرشیو دوازده روزنامۀ سراسری پرشمارگان است. نمونۀ آماری مطالب مرتبط با گردشگری ورزشی در روزنامههای موردبررسی است که بهصورت کلشمار انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از چکلیست محققساخته استفاده شد که روایی آن از سوی تعدادی از خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آزمون اسکات 94 درصد بهدست آمد. یافتهها نشان میدهد که 240 مطلب مرتبط با گردشگری ورزشی در روزنامههای مورد بررسی منتشر شده که بیشترین آن در روزنامۀ دنیایاقتصاد به چاپ رسیده است. بیشترین توجه روزنامهها به موضوع در سال 1394 و در سطح ملی بوده است و در 115 مورد، برای برجستهسازی از تصویر بهره گرفته شده است. بخش عمدهای از مطالب با حجم کم در قالب خبر و گزارشهای خبری و با رویکرد رویدادگرا در صفحات داخلی روزنامهها چاپ شده است. بنابراین روزنامههای سراسری کشور عملکرد مطلوبی در برجستهسازی گردشگری ورزشی نداشتهاند. شایسته است روزنامهها، بهعنوان رسانههای جمعی مکتوب و تأثیرگذار، توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و با استفاده از مطالب خود، افکار عمومی را از اهمیت گردشگری ورزشی و تأثیرات عمیق آن بر روی ساختار اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور آگاه سازندhttps://tlj.usc.ac.ir/article_140660_ce90465c24a4f9f694d7faada2e7d52a.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Perception of Disabled People on Tourism Limitations, from Seligman's Theory of Learned Helplessness Perspectiveمحدودیتهای ادراکشدۀ گردشگری توسط معلولان، در پرتو نظریۀ درماندگی آموختهشدۀ سلیگمن11712714118210.22133/tlj.2021.141182FAمائده هاشمیکارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20211016Nowadays, the availability of tourism facilities for all classes, especially vulnerable groups, is one of the noted topics in scientific community and tourism industry. One of these groups is disabled individuals who, due to the physical and mobility problems, face many challenges in travel and tourism and often do not able to gain pleasant travel experiences. Obviously, some of these problems and obstacles are tangible and in the form of lack of physical capacities and others are mentally and perceptually which are rooted in psychological and interactive issues, and during the time it may lead to disappointment and reduction of this group’s desire to participate in tourism activities.
Therefore, the root of these limitations, whether physically or mentally, requires attention and consideration by the authorities. Due to this necessity and importance, the present article with a descriptive approach based on Seligman's theory of Learned Helplessness and the review of previous researches, intends to explain the limitations and barriers of travel in relation to the desire of disabled people to participate in tourism activitiesبرخورداری تمامی اقشار بهویژه گروههای آسیبپذیر از امکانات گردشگری، امروزه یکی از موضوعات موردتوجه در جامعۀ علمی و صنعت گردشگری است. یکی از این گروهها معلولان هستند که به علت مشکلات جسمی و حرکتی، برای سفر و گردشگری با دشواریهای فراوانی مواجهاند و اغلب تجارب خوشایندی از سفر بهدست نمیآورند. بدیهی است برخی از این مشکلات و موانع بهصورت ملموس و در قالب کمبود امکانات و تسهیلات فیزیکی و برخی دیگر بهصورت ذهنی و ادراکی که ریشه در موضوعات روانشناختی و تعاملی دارد بروز میکند و ممکن است در بلندمدت به ناامیدی و کاهش رغبت این گروه به شرکت در فعالیتهای گردشگری منجر شود. بنابراین ریشۀ این محدودیتها، چه ذهنی و چه فیزیکی، مستلزم توجه و رسیدگی مسئولان است. به علت چنین ضرورت و اهمیتی، مقالۀ حاضر با رویکردی توصیفی قصد دارد با توجه به نظریۀ درماندگی آموختهشدۀ سلیگمن و مروری بر تحقیقات پیشین، به تبیین محدودیتها و موانع سفر در ارتباط با تمایل معلولان به شرکت در فعالیتهای گردشگری بپردازد. https://tlj.usc.ac.ir/article_141182_0d768535ee1e11138dc4186353d98db0.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Economic Impact of Second Homes Tourism on Tourism Target Villages
(Case Study: Toshan Gorgan Village)تأثیرات اقتصادی گردشگری خانههای دوم در روستاهای هدف گردشگری موردمطالعه: روستای توشن گرگان12913914255910.22133/tlj.2021.315833.1022FAفضلاله اسمعیلیاستادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور تهران،مهدی خدادادکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه گلستاناعظم مرادیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20211119Considering the nature of the tourism phenomenon of second homes, economic changes due to its expansion in rural areas are inevitable. The spread of this phenomenon can have both favorable and unfavorable effects. Therefore, it is necessary to investigate its effects and consequences on the villages to provide the ground for its organization. Toshan village in Gorgan is one of these villages where the construction and expansion of second rural houses have dramatically increased in recent years. Also, it has affected the economic aspect of the village. Thus, the main purpose of this study is to investigate the viewpoints of Toshan village residents about the effects and consequences of the development of second home tourism on the economy of this area. For this purpose, 174 households were selected using a cluster sampling method, and a questionnaire was distributed among them. The results of data analysis and field research indicate that the development of second home tourism in Toshan village has had many economic effects. The adverse effects have been more than the positive effects.با توجه به ماهیت پدیدۀ گردشگری خانههای دوم، بروز تغییرات اقتصادی ناشی از گسترش آن در نواحی روستایی اجتنابناپذیر است. گسترش این پدیده تأثیرات مطلوب و نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت. ازاینرو ضروری است آثار و پیامدهایی که در روستاها بر جای میگذارد بررسی شود تا زمینۀ ساماندهی آن فراهم آید. روستای توشن گرگان از روستاهایی است که در سالهای اخیر ساخت و گسترش خانههای دوم روستایی در آن بهشدت افزایش یافته است، بهطوریکه در بافت اقتصادی روستا تأثیر گذاشته است. هدف اصلی از این پژوهش بررسی دیدگاه ساکنان روستای توشن دربارۀ آثار و پیامدهای توسعۀ گردشگری خانههای دوم بر اقتصاد آن منطقه بوده است. بدین منظور، تعداد 174خانوار با شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب و پرسشنامه بین آنان توزیع شد. نتایج تحلیل دادهها و تحقیق میدانی حکایت از آن دارد که توسعۀ گردشگری خانههای دوم در روستای توشن آثار اقتصادی فراوانی داشته است که تأثیرات منفی آن بیشتر از تأثیرات مثبتش بوده است.https://tlj.usc.ac.ir/article_142559_0e526ac53b3e5bcc6951950fc9f6f772.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321Scenario Writing in Medical Tourism of Mashhad Metropolis with Emphasis on Religious Tourismسناریونویسی در گردشگری پزشکی کلانشهر مشهد با تأکید بر گردشگری مذهبی14115414119110.22133/tlj.2021.141191FAتکتم خوشبینکارشناس ارشد گردشگری مذهبی، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران0000000175780265علیرضا بیدخوریاستادیار، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران0000000277419526Journal Article20211024Tourism is an industry that can lead to economic development and at the same time sustainable development. There are different types of tourism and planners can provide them with material and spiritual infrastructure for different types of tourism by recognizing the interests and tastes. This study tries to formulate scenarios in these two areas of tourism by considering two types of tourism, namely medical tourism and religious tourism. In this regard, the present study was conducted with the aim of future research in medical tourism in Mashhad to achieve a better understanding of the future conditions of medical tourism in Mashhad and using a quantitative method (survey) and Schwartz scenario writing approach. By analyzing the data and based on the critical matrix, the two drivers of "Optimal Medical Tourism Services and Tourist Satisfaction with Medical Services" were selected and four research scenarios - Golden Scenario, Disaster Scenario, middle Scenario 1 (Anxiety), and middle Scenario 2 (Panic) are based on the logic of scenario writing. The favorable scenario in this research is considered the golden scenario (dandelion) in which we encounter two motivations: increasing optimal tourism services and also increasing the satisfaction of medical tourists. Finally, based on the results of this study, it should be said that the optimal scenario is the golden scenario, and the way to achieve it is the intersection of increasing religious medical tourism services with increasing the satisfaction of religious medical tourists.گردشگری صنعتی است که توسعۀ اقتصادی و درعینحال توسعۀ پایدار را به دنبال دارد. گونههای مختلفی از گردشگری وجود دارد و برنامهریزان میتوانند با شناخت علایق و سلایق گوناگون، زیرساختهای مادی و معنوی را برای آنها فراهم کنند. در این پژوهش، با مدنظر قراردادن دو گونه از گردشگری یعنی گردشگری پزشکی و گردشگری مذهبی، سناریوهایی در این دو حوزۀ گردشگری تدوین شده است. هدف از تحقیق حاضر آیندهپژوهی در گردشگری پزشکی شهر مشهد بهمنظور دستیابی به درکی بهتر از شرایط آیندۀ گردشگری پزشکی مشهد است که با روش کمّی (پیمایش) و رویکرد سناریونویسی شوارتز انجام شده است. با تحلیل دادهها و بر اساس ماتریس بحرانی، دو پیشران خدمات گردشگری پزشکی بهینه و رضایتمندی گردشگر از خدمات پزشکی انتخاب شده و سناریوهای چهارگانۀ طلایی (قاصدک)، فاجعه (خرزهره)، میانۀ1 (دلهره) و میانۀ 2 (هراس) بر اساس منطق سناریونویسی تدوین شده است. سناریوی مطلوب در این پژوهش سناریوی طلایی (قاصدک) درنظر گرفته شده است که در آن با دو پیشران افزایش خدمات گردشگری بهینه و افزایش رضایت گردشگران پزشکی مواجهایم. بر اساس نتایج تحقیق، راه رسیدن به این سناریوی مطلوب تلاقی افزایش خدمات گردشگری پزشکی مذهبی با افزایش رضایتمندی گردشگران پزشکی مذهبی است.https://tlj.usc.ac.ir/article_141191_19ce5bf658d216466d9481280a20e8a1.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-382861120210321The Factors Affecting the Increase of Tourists’ Satisfaction with Eco Lodges
Case Study: Eco Lodges of Damavandعوامل مؤثر بر افزایش رضایت گردشگران از اقامتگاههای بومگردی مورد مطالعه: اقامتگاههای بومگردی شهرستان دماوند15517214305910.22133/tlj.2022.322091.1024FAمنوچهر جهانیاناستادیار دانشکدۀ علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانمریم مهدی زاده اردکانیکارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه جهانگردی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.Journal Article20211214One of the important issues in tourism that should be considered is the necessity of creating equipment for receiving tourists and providing facilities proportionate to their expectations and based on the sustainable tourism criteria. Gaining the tourists’ satisfaction is one of the challenges that the employees of the residence centers are dealing with since it can encourage the tourists to return to that residence again, help word-of-mouth advertising, and help them continue their business. This research has investigated the factors affecting the increase of tourists’ satisfaction with the Eco- lodges of Damavand. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey method and done by correlational and multivariate regression methods. The statistical population of the research included the tourists who stayed in eco-lodges in Damavand city in spring and summer 2020 (N=400). The sample size was calculated to be 196 based on the Cochran formula, and they were selected through random convenience sampling. Data collection and the variable assessment tool was a questionnaire, the validity of which was approved by 10 Professors in the field of tourism and the statistical analysis software specialists. The reliability of the questionnaire was approved to be high and equaled 0.86 using Cronbach's tests. The data were analyzed by SPSS software.
The results revealed that the variables of location and accessibility of the eco-lodge had no significant relationship with tourists’ satisfaction. The variable of rendering high-quality services and the performance of the employees had a significant relationship with the satisfaction of the tourists. The studied tourists were satisfied with the location and accessibility of the investigated eco-lodges. They were dissatisfied with the variables of high-quality services and the performance of the employees and staff. The regression analysis results indicated that the location and accessibility of the eco-lodge, the quality of services, and the performance of the staff of the Eco-lodge had a significant impact on enhancing the satisfaction of the tourists. Among them, the quality of services had a relatively greater impact on increasing tourist satisfactionلزوم ایجاد امکانات پذیرش گردشگران و فراهمآوردن تسهیلات متناسب با انتظارات آنها و بر اساس معیارهای گردشگری پایدار از موضوعاتی است که در گردشگری ضرورتاً مورد توجه قرار میگیرد. یکی از چالشهای دستاندرکاران مراکز اقامتی جلب رضایت گردشگران است، بهنحوی که زمینۀ بازگشت دوبارۀ گردشگر، تبلیغات دهانبهدهان و تداوم کار خود را فراهم آورند. در این پژوهش عوامل مؤثر بر افزایش رضایت گردشگران از اقامتگاههای بومگردی شهرستان دماوند بررسی شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است و با روش همبستگی و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش دربردارندۀ چهارصد گردشگری است که در بهار و تابستان 1399 تجربۀ اقامت در اقامتگاههای بومگردی شهرستان دماوند را داشتهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و بهصورت غیرتصادفی دردسترس، 196 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری دادهها و سنجش متغیرها پرسشنامه بوده که میزان اعتبار روایی آن از سوی ده نفر از استادان حوزۀ گردشگری و متخصصان نرمافزار تجزیه و تحلیل آماری تأیید شده است. میزان پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از آزمون کرونباخ با رقم 86/0 در سطح بالایی تأیید شده و دادهها با بهرهگیری از نرمافزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شده است. بنابر نتایج پژوهش، بین متغیرهای موقعیت و دسترسی اقامتگاه با افزایش رضایت گردشگران رابطۀ معنادار وجود ندارد، درحالیکه رابطۀ بین متغیرهای ارائۀ خدماتِ با کیفیت بالا و عملکرد کارکنان با افزایش رضایت گردشگران معنادار است. گردشگران مطالعهشده از موقعیت و دسترسی اقامتگاههای مدنظر راضی و از متغیرهای کیفیت بالای خدمات و عملکرد کارکنان ناراضی بودهاند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر تأثیر نسبی موقعیت و دسترسی اقامتگاه، کیفیت خدمات و عملکرد کارکنان اقامتگاه بومگردی در افزایش میزان رضایتمندی گردشگران است و در این میان، کیفیت خدمات تأثیر نسبتاً بیشتری در افزایش رضایت گردشگران دارد.https://tlj.usc.ac.ir/article_143059_0371c4e8a4a29926bf5877b913aa8cf8.pdf