دانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-38284920170923Developing a Model for Explaining the Effective Factors on Using Electronic Word of Mouth by Inbound Tourists in Selecting Isfahan as Tourism Destinationتدوین مدلی جهت تبیین عوامل موثر بر استفاده ی گردشگران خارجی از ارتباطات توصیه ای در انتخاب شهر اصفهان به عنوان مقصد گردشگری1129129848FAالهام رفیعیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت:دانشکده ی مدیریت دانشگاه غیر انتفاعی گلپایگانمحمد غفاریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی گلپایگانJournal Article20210430Electronic Word of mouth (EWOM) communication is one of the most important informational sources used by tourists in selecting tourism destinations. Regarding the emergence of e-commerce tools, marketing professionals have realized that they can use this means to create and strengthen word of mouth Communications about tourism destinations. Therefore, it is inevitable to study the factors influencing the acceptance of word of mouth communications by tourists. This is why the purpose of the present study is to investigate the factors influencing tourists’ use of electronic word of mouth communication in selecting Isfahan as their tourism destination.<br />The present study is a practical research from purpose view and is a descriptive- survey considering its data- collection method. The participants of the study were tourists visiting Isfahan during spring 2016. The data- collection instrument was a researcher- developed which was tested and confirmed in terms of its reliability and validity. The questionnaires were indicated by 188 tourists randomly. The research data were analyzed by using descriptive and inferential statistics in the SPSS and AMOS.<br />The results of this study revealed that perceived usefulness, perceived enjoyment, information quality, informant trustworthiness affect adoption of electronic word of mouth communication significantly. Another part of the results showed that perceived ease of use has affects motivation for using Electronic word of mouth significantly. Finally, our results revealed that characteristics of perceived ease of use affects perceived enjoyment significantly.<br /><br />ارتباطات توصیهای یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی مورداستفادة گردشگران برای انتخاب مقصد گردشگری است. با ظهور ابزارهای تجارت الکترونیک، گردشگران از این ابزارها برای انجام ارتباطات توصیهای استفاده میکنند. بنابراین، پژوهش حاضر درصدد بررسی عوامل مؤثر (ارزشهای ادراکشده، کیفیت اطلاعات، قابلاعتماد بودن اطلاعدهنده) بر استفادة گردشگران خارجی از ارتباطات توصیهای الکترونیک در انتخاب شهر اصفهان بهعنوان مقصد گردشگری است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی ـ پیمایشی ـ مقطعی است. جامعة آماری این پژوهش را 200 نفر از گردشگران خارجی تشکیل میدهد که در بازة زمانی بهار 1395 به اصفهان سفر کردهاند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامة محققساختهای استفاده شد که پایایی و روایی آن به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد متغیرهای ویژگیهای فواید ادراکشده، لذت ادراکشده، کیفیت اطلاعات و قابلاعتماد بودن اطلاعدهنده بر پذیرش ارتباطات توصیهای الکترونیکی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین سهولت استفادة ادراکشده و انگیزة استفاده از ارتباطات توصیهای الکترونیکی ارتباط مثبت و معنیداری وجود ندارد. درنهایت، نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین ویژگی سهولت استفادة ادراکشده و لذت ادراکشده ارتباط معنیداری وجود ندارد.
https://tlj.usc.ac.ir/article_129848_144bf2ca86db0bd2555d0167e0023896.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-38284920170923Finding the optimal route for tourism using Dickstra's algorithmیافتن بهینه ترین مسیر گردشگری با استفاده از الگوریتم دیکسترا3140129849FAمنوچهر جهانیانعضو هیات علمی دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ.سید حامد رضویدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات و برنامه ریزی اوقات فراغت-مدیریت دانشگاه علم و فرهنگ تهرانJournal Article20210430Tourism industry like other industries must apply the last and modern information and communication technology to develop. However, travel costs is one of the most important issues in this regards particularly when tour operators aim to planning towards determining tourism route. If we determine places visited by tourists as points on the map and draw communicational rout between these points, a set of points and routs in a graph can be showed. Each point indicates target point and each graphite edge indicates the rout between two points. Each graphite edge has a weight indicating cost, time or other travel indicators. Here, the issue is finding shortest, low cost or nearest routs between one point and other points. Therefore, this study aims to find this rout by using Dickstre's algorithm. This algorithm can be applied in software program related to services in tourism field towards planning tours.<br /><br />صنعت گردشگری، همانند هر صنعت دیگری، بهمنظور توسعه باید از آخرین و مدرنترین فنّاوریهای اطلاعاتی و ارتباطی روز بهرهمند باشد. رشد اقتصادی و زیرساختی جوامع در دنیای امروز موجب شده افراد زمان فراغت بیشتری برای مسافرت داشته باشند. اما، مسئلهای که در اینجا مطرح میشود هزینههای مسافرت است. بهخصوص زمانی که متصدیان خدمات تور، در بستههای تور خود، قصد برنامهریزی برای تعیین مسیر گردشگران دارند. اگر مکانهای موردبازدید گردشگر را بهصورت نقاطی در نقشه مشخص و مسیر ارتباطی بین این نقاط رسم شود، میتوان مجموعة نقاط و مسیرها را در یک گراف ترسیم کرد. بر این اساس، هر نقطه یا رأس گراف نشاندهندة نقطة هدف یا موردبازدید و هر یال نشاندهندة مسیر ارتباطی میان نقاط است. هر یال گراف میتواند دارای وزنی باشد که این وزن نشاندهندة هزینه، مدت زمان موردنیاز یا سایر شاخصهای سفر خواهد بود. در اینجا مسئله، پیدا کردن کوتاهترین، کمهزینهترین یا سریعترین مسیر میان یک رأس تا سایر رئوس گراف است. بدین منظور، در این پژوهش استفاده از الگوریتم دیکسترا، بهعنوان راه حلی برای یافتن این مسیر، پیشنهاد میشود. روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. درنهایت، مسئله با استفاده از این الگوریتم حل و بهینهترین مسیر، از یک رأس تا سایر رئوس گراف، مشخص میشود. از این الگوریتم میتوان در برنامههای نرمافزاری خدماترسان در حوزة گردشگری برای مسیریابی و برنامهریزی تورها استفاده کرد.
https://tlj.usc.ac.ir/article_129849_33dd34afbe96b376b02ed8b52624b47f.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-38284920170923To analyze tourism impacts on income distribution and poverty allevation in Iranتحلیل تاثیر گردشگری بر توزیع درآمد و کاهش فقر در ایران4157129964FAفاطمه خدابخشی گرگانیدانشجوی دکتری رشته ی مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20210502Tourism industry plays an important role in the countries particularly in developing countries. Tourism has a considerable impact on distributing income especially in developing countries where more foreign exchange resources are required. This paper aims to describe tourism development role in Iran and its role in decreasing poverty through income channels.<br />Gini coefficient and convergence method were applied to investigate tourism expenditures impacts on rich and poor households since 1979 to 2015. Results indicate that tourism causes providing income resources for poor people. Therefore, income distribution through tourism services channels (hotels, restaurant) positively influences poverty alleviation and increase of government expenditure and exchange fluctuations negatively influences poverty alleviation.<br /><br />صنعت گردشگری، بههمراه اثرات آن، میتواند نقش فزایندهای در تمام کشورها و بالاخص کشورهای درحال توسعه ایفا کند. یکی از مهمترین اثراتی که اخیراً توجه زیادی به آن شده، نقش گردشگری در تغییر توزیع درآمد بهخصوص در کشورهای درحال توسعهای است که به این منابع ارزی احتیاج بیشتری دارند. در این راستا، این مقاله سعی بر آن دارد تا با بررسی حوزة مفهومی و آمار و اطلاعات موجود در این زمینه، به تبیین نقش توسعة گردشگری بهعنوان یکی از صنایع نوپا و درآمدزا در کشور و تأثیر آن بر کاهش فقر ازطریق کانالهای درآمدی بپردازد. ضریب جینی و روش همگرایی نیز، برای بررسی تأثیر درآمد گردشگری و اثرات توزیعی آن بین خانوراهای فقیر و ثروتمند ارائه شده است. طول دورة موردبررسی در این تحقیق سالهای 1357 تا 1393 است. نتایج حاصل نشان از آن دارد که گردشگری منجربه فراهم شدن منابع درآمدی برای فقرا و سطوح آسیبپذیر جامعه بوده است، درنتیجه، توزیع درآمد ازطریق کانال خدمات گردشگری (هتل و رستوران) اثر مثبت و ازطریق کانال افزایش مخارج دولت و نوسانات نرخ ارز اثرات منفی بر کاهش فقر داشته است.https://tlj.usc.ac.ir/article_129964_72da5f8e05946f269bd856a98db267ed.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-38284920170923Study of Urban Tourism in Isfahan Using the SWOT-ANP Combined Model (Case Study: Jolfa and Bidabad neighborhoods)بررسی گردشگری شهری اصفهان با استفاده از مدل ترکیبیSWOT-ANP مطالعه موردی محله های جلفا و بیدآباد5972129965FAایمان چقاجردیکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری:گروه جغرافیا دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف آباد:نجف آباد اصفهانمهری اذانیاستادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری:گروه جغرافیا دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف آباد:نجف آباد اصفهانزیبا فتوحیکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری:گروه جغرافیا دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف آباد:نجف آباد اصفهانلعیا جلیلیانکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری:گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20210502Urban tourism is considered as one of the important factors in the economic and cultural development of cities. The purpose of this study was to investigate the urban tourism of Jolfa and Bid Abad city neighborhoods of Isfahan using the SWOT-ANP combination model. The purpose of this research is applied in terms of the nature of the descriptive-analytical type. A questionnaire was used to collect information. The results of this study showed that the architectural style of the most important power point, the lack of general awareness of tourism, its benefits and its advantages are the most important disadvantages, the prosperity of employment in different parts of the most important opportunity and the destruction of ancient works due to overloading of vehicles the most important threat in the field of tourism Areas of Isfahan city. . Finally, the results of prioritizing strategies using the ANP model indicate that aggressive strategies, diversity, revision, and defenses are in the first to fourth priorities, respectively.گردشگری شهری یکی از عوامل مهم توسعة اقتصادی و فرهنگی شهرها بهشمار میرود. هدف از این پژوهش، بررسی گردشگری شهری محلههای جلفا و بیدآباد شهر اصفهان،با استفاده از مدل ترکیبیSWOT-ANP ، است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی ـ تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. برابر نتایج این پژوهش، سبک معماری شگفت انگیز، مهمترین نقطة قوت و فقدان آگاهی عمومی از گردشگری و منافع و مزایای آن، مهمترین نقطة ضعف و رونق اشتغال در بخشهای گوناگون، مهمترین فرصت و تخریب آثار باستانی در اثر ورود بیش از حد وسایل نقلیه، مهمترین تهدید درزمینة گردشگری محلات شهر اصفهان است. درنهایت، نتایج اولویتسنجی راهبردها بـا اسـتفاده از مـدل ANP نشـان مـیدهـد راهبردهای تهاجمی، تنوع، بازنگری و تدافعی بهترتیب در اولویتهای اول تا چهارم قرار دارند.https://tlj.usc.ac.ir/article_129965_8d73d70ee05aa857e8cc79a430fd025f.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-38284920170923Determining Iran tourism industry sustainable development strategies by using Meta SOWT Technique in light of the goals of Iran Tourism Vission Documentتعیین راهبردهای توسعه ی پایدار صنعت گردشگری ایران با استفاده از تکنیک متاسوات در راستای اهداف سند چشم انداز این صنعت7386129966FAپریسا یعقوبی منظریاستادیار و عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تهرانسید امید آقا میریمدیر بهره برداری و توسعه خدمات شرکت توسعه گردشگری ایران و مدرس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کاراد:تهرانJournal Article20210502Today, tourism industry is considered one of the most important sectors in the countries and is competing with big global businesses such as Automotive and Petrochemical industries.
This paper aims to identify weaknesses, strengths, opportunities and threats of Iran tourism industry through investigating goals of vision document and library studies. Problems have been verified by managers and experts in the field of tourism. Finally, main reasons of tourism undevelopment introduced by using Meta SWOT Technique. Results show that the most important reasons are lack of appropriate infrastructure, Incompatibility of the rules, lack of unique and certain planning and sanctions. امروزه صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخشهای حیاتی کشورهاست و در رقابتی تنگاتنگ با کسبوکارهای بزرگ جهان مانند خودروسازی و پتروشیمی قرار دارد. در این مقاله، ضمن بررسی اهمیت توسعة گردشگری پایدار ایران سعی شده تا با بررسی منابع آماری درزمینة وضعیت صنعت گردشگری ایران، بررسی اهداف سند چشمانداز صنعت گردشگری در افق 1404 و مطالعات کتابخانهای نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصتهای ایران در صنعت گردشگری شناسایی شود و با استفاده از نظر مدیران و صاحبنظران این حوزه، این مشکلات راستیآزمایی شود. درنهایت با استقاده از تکنیک متاسوات و نرمافزار متاسوات به معرفی عمدهترین دلایل توسعه نیافتن صنعت گردشگری ایران پرداخته و راهکارهای اجرایی متناسب با آنها پیشنهاد شود. نتایج مطالعه نشان داد که از مهمترین دلایل توسعه نیافتن صنعت گردشگری ایران، فقدان توسعة مناسب زیرساختهای گردشگری، نبود انسجام قوانین، نبود برنامهریزیهای مشخص و واحد در این صنعت و اعمال تحریمهای غرب علیه ایران است. لذا راهکارهای اجرایی پیشنهادی برای توسعه این صنعت، بهترتیب اولویت، عبارتند از: بازنگری قوانین در رابطه با صنعت گردشگری و بهبود قوانین بهصورت یکپارچه و شفاف در راستای حمایت از صنعت گردشگری؛ تخصیص منابع و اعتبارات به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری بهمنظور تأمین مراکز اقامتی مناسب؛ بهبود زیرساختهای گردشگری؛ ایجاد تسهیلات خدماتی، رفاهی و بهداشتی؛ تهیه و تدوین نقشة راه جامع توسعة صنعت گردشگری ایران؛ تبلیغات مؤثر و مناسب؛ ایجاد تدابیر لازم برای افزایش امنیت در کشور بهمنظور ایجاد انگیزه در گردشگران در جهت کاهش تبلیغات منفی و اثر سوء تحریمهای غرب علیه ایران.https://tlj.usc.ac.ir/article_129966_69a84235b48fd8e1b8e0a08d3eeaabba.pdfدانشگاه علم و فرهنگگردشگری و اوقات فراغت2783-38284920170923Role of health tourism in economic-social development in the City of Kermanshah (emphasizing medical tourism)نقش گردشگری سلامت (با تأکید بر گردشگری پزشکی)بر توسعة اقتصادی اجتماعی شهر کرمانشاه8795129967FAمصطفی شاهینی فراستادیار دانشگاه پیام نورنسرین عزیزیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگریJournal Article20210502Health tourism as an industry which is able to generate exchange has attracted attention of many countries. One of the most important challenges of this industry in most countries is lack of coordination among health centers and tourism. This inconsistency causes ignoring this kind of tourism which makes proper understanding of its effects on economic social development of the cities impossible. This study aims to determine influences of medical tourism on economic social development of Kermanshah. It is a descriptive analytical study. Seven medical centers with IPD center have been surveyed. Results show that challenges for health tourism in Kermanshah city include lack of medical infrastructures, accommodations, transportation, and lack of proper marketing and advertisement. Overall, results show that health tourism influence economic social development of the city of Kermanshah.گردشگری سلامت، بهعنوان صنعتی ارزآور، امروزه توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است. از مهمترین مشکلات این صنعت در بیشتر کشورها، ناهماهنگی بین مراکز سلامت و پزشکی با حوزههای گردشگری است. این ناهماهنگی موجب غفلت از تأثیر این نوع گردشگری میشود، بهگونهای که نمیتوان شناختی صحیح از تأثیر آن بر توسعة اقتصادی و اجتماعی شهرها داشت. این تحقیق بهمنظور تعیین میزان تأثیر گردشگری پزشکی بر توسعة اقتصادی و اجتماعی شهر کرمانشاه صورت گرفته است. روش این پژوهش، کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی ـ تحلیلی است. برای بررسی تأثیرات گردشگری سلامت (با تأکید بر گردشگری پزشکی) بر توسعة اقتصادی ـ اجتماعی شهر کرمانشاه، در 7 مرکز خدماتی درمانی، که دارای مرکز IPD بودند، بهواسطة پرسشنامه و مصاحبة حضوری با گردشگران پزشکی بررسی صورت گرفته است. آلفای کرونباخ برای روایی پرسشنامه بالاتر از 7/0 است. برای تحلیل یافتهها از نرمافزار spss و آزمون خی 2 استفاده شده است. میانگین متغیرهای اجتماعی 98/2 و میانگین متغیرهای اقتصادی 1/3 بهدست آمده است. مقادیر بهدست آمده از آزمون خی 2 برای هردو گروه از متغیرها با درجه آزادی 4 و سطح معنیداری 05/0 محاسبه شده است. مقدارK2 در آین آزمون، برای متغیرهای اقتصادی و اجتماعی بزرگتر از مقدار بحرانی 488/9 است. برابر نتایج بهدستآمده، فرض صفر مبنی بر تصادفی بودن تفاوتهای مشاهدهشده با تفاوتهای موردانتظار رد میشود. از مشکلات پیشِروی گردشگری سلامت در شهر کرمانشاه، میتوان به کمبود زیرساختهای درمانی، اقامتی و حملونقل برای گردشگران پزشکی، نبود تبلیغات و بازاریابیهای مناسب اشاره کرد. بهطورکلی نتایج نشان میدهد که گردشگری سلامت (با تأکید بر گردشگری پزشکی) بر توسعة اقتصادی ـ اجتماعی شهر کرمانشاه نقش انکارناپذیری دارد.https://tlj.usc.ac.ir/article_129967_6f5108d59e904854cd3f78647b885428.pdf