%0 Journal Article %T بررسی تأثیر جهت‌گیری راهبردی در چابکی و تاب‌آوری زنجیرۀ تأمین گردشگری %J گردشگری و اوقات فراغت %I دانشگاه علم و فرهنگ %Z 2783-3828 %A فتحی, محمدرضا %A سبلانی, سمانه %A رضی محب سراج, سمیه %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 7 %N 13 %P 203-220 %! بررسی تأثیر جهت‌گیری راهبردی در چابکی و تاب‌آوری زنجیرۀ تأمین گردشگری %K مدیریت زنجیرهٔ ‌تأمین %K زنجیرهٔ‌ تأمین گردشگری %K تاب‌آوری %K چابکی %K جهت‌گیری‌های راهبردی %R 10.22133/tlj.2023.374380.1065 %X با توجه به اهمیت گردشگری از نظر اقتصادی و فرهنگی و نقش پنهان آن در دستیابی به توسعهٔ اقتصادی و حوادث و رخدادهایی که در رونق و رکود این صنعت تأثیر دارند ازجمله شرایط حاضر و بروز پاندمی کرونا، آشنایی با راهبردهایی برای تاب‌آوری و چابک کردن این صنعت ضروری است. ازاین‌رو، این پژوهش، با پرداختن به نقش جهت‌گیری‌های استراتژیک، تأثیرات کارآفرینی، زیست‌محیطی، زنجیرهٔ تأمین، فنّاوری، بازار و یادگیری را در توسعهٔ چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری و انعطاف‌پذیری زنجیرهٔ تأمین گردشگری بررسی می‌کند. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل مدیران هتل‌ها و تورلیدرهای شهر تهران است که 286 نفر براساس فرمول کوکران به‌منزلهٔ نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه است و تجزیه‌‌وتحلیل داده‌های پژوهش نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار آماری SPSS و SmartPLS انجام شد. براساس نتایج، ضریب آلفای کرونباخ برای تمام متغیرهای پژوهش 810/0 است که در سطح مطلوب است و نشان از اعتبار سنجه‌های پژوهش دارد. در این پژوهش، به بررسی تأثیر شش جهت‌گیری مختلف درخصوص تاب‌آوری و چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری در شهر تهران پرداخته شد که ضمن تأیید تأثیر جهت‌گیری‌های راهبردی در تاب‌آوری و چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری در شهر تهران مشخص شد که جهت‌گیری بازار بیشترین و جهت‌گیری یادگیری کمترین تأثیر را در تاب‌آوری زنجیرهٔ تأمین گردشگری دارد. از طرفی، جهت‌گیری فنّاوری بیشترین و جهت‌گیری زیست‌محیطی نیز کمترین تأثیر را در چابکی زنجیرهٔ تأمین گردشگری دارد. %U https://tlj.usc.ac.ir/article_164083_2dbfa0b2f0a81391a6f19de1422eb1e1.pdf