@article { author = {Rasooli, Mohammad and Mahmoudi, Abdollah}, title = {The Impact of Cultural Elements on The Attitude of the Host Community in Supporting Tourism Development}, journal = {Tourism and Leisure Time}, volume = {7}, number = {13}, pages = {169-185}, year = {2022}, publisher = {University of Science and Culture}, issn = {2783-3828}, eissn = {2783-3828}, doi = {10.22133/tlj.2022.359866.1054}, abstract = {The coronavirus crisis is one of the new challenges for the world community. In recent years, this The present study examines the impact of cultural elements on the attitude of the host community in supporting tourism development. According to the library studies, a model was chosen to be able to explain and subsequently predict the attitude and factors affecting it. A questionnaire used in similar studies was used to measure the attitude, and some changes have been taken to adapt that to this research’s condition. The sampling method (available sampling) was used, the Cochran formula was determined based on 382 questionnaires, and finally, 344 usable questionnaires were collected. Data were analyzed by Spss and Lisrel software. The results showed that the positive attitude of the host community to develop cultural tourism and residents are willing to increase the number of tourists. Several factors played a role in forming this attitude, but the most important factor that predicted this attitude was the local community's cultural and social base.}, keywords = {Host community attitude,Cultural Tourism,Cultural factors,Tourism Development}, title_fa = {تأثیر عناصر فرهنگی در نگرش جامعۀ میزبان در حمایت از توسعۀ گردشگری}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به بررسی میزان تأثیر عناصر فرهنگی در نگرش جامعۀ میزبان در حمایت از توسعۀ گردشگری می‌پردازد. با توجه به مطالعات کتابخانه‌ای، مدلی انتخاب شد تا بتواند بیشترین مقدار ممکن از نگرش و عوامل مؤثر در آن را توضیح دهد و متعاقباً پیش‌بینی کند. برای سنجش نگرش از پرسش‌نامه‌ای استفاده شد که در تحقیقات مشابه به کار گرفته شده است و، برای سازگاری با شرایط محل تحقیق، تغییراتی در آن داده شد. روش نمونه‌گیری (در دسترس) استفاده شد و، براساس فرمول کوکران، 382 پرسش‌نامۀ قابل‌پخش مشخص شد که درمجموع 344 پرسش‌نامۀ قابل‌استفاده جمع‌آوری شد. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزارهای اس پی اس اس و لیزرل تحلیل شدند.نتایج نشان داد که نگرش جامعۀ میزبان به توسعۀ گردشگری فرهنگی مثبت است و ساکنان خواهان افزایش تعداد گردشگران هستند. عوامل گوناگونی در شکل‌گیری این نگرش نقش داشتند، اما مهم‌ترین عاملی که این نگرش را پیش‌بینی می‌کرد پایگاه اجتماعی فرهنگی مردم جامعۀ محلی بود}, keywords_fa = {نگرش جامعۀ میزبان,عناصر فرهنگی,گردشگری فرهنگی,توسعۀ گردشگری}, url = {https://tlj.usc.ac.ir/article_161617.html}, eprint = {https://tlj.usc.ac.ir/article_161617_a1ccb4850c91b63c5f4dc237a8027ade.pdf} }