@article { author = {Kazempour dahka, Pegah}, title = {Investigating the Effect of Marketing Performance on Attracting Customers of Tourism Agencies with the Mediating Role of Professional Ethics of Employees (Travel Agencies in Rasht)}, journal = {Tourism and Leisure Time}, volume = {6}, number = {12}, pages = {201-217}, year = {2021}, publisher = {University of Science and Culture}, issn = {2783-3828}, eissn = {2783-3828}, doi = {10.22133/tlj.2022.343997.1049}, abstract = {Awareness that customers are an organization's key assets has made it essential for organizations to maintain and make customers loyal as a competitive advantage. On the other hand, the performance of organizations directly affects the sense of loyalty and customer attraction. Ignoring ethical issues and escaping from social responsibilities and obligations leads to the destruction of the organization. Professional ethics in marketing requires that organizations take adequate steps in all stages of the customer life cycle, including acquiring, attracting, retaining, and maintaining by behaving based on the organization's professional ethical principles to gain Customers’ trust, satisfaction, and loyalty. This study has identified the effect of marketing performance on the attraction of customers of tourism agencies with the mediating role of professional ethics of employees (travel agencies in Rasht). The data collection tool in this study is a questionnaire that was scored through the Likert scale, and Cronbach's alpha measured its reliability. The method of the present study is a descriptive analysis of research data, and inferential analysis was measured using parametric and non-parametric tests by SPSS25 and PLS3 software. The results showed that marketing performance impacts professional ethics, and marketing training can positively affect employees’ attitudes. Also, professional ethics plays a vital role in attracting customers to travel agencies.}, keywords = {Marketing Performance,Customer Attraction,Travel Agencies,Professional Ethics}, title_fa = {بررسی تأثیر عملکرد بازاریابی در جذب مشتری‌های آژانس‌های گردشگردی با نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای کارکنان (آژانس‌های مسافرتی شهر رشت)}, abstract_fa = {سازمان‌ها امروزه دریافتند که مشتریان کلیدی‌ترین دارایی آن‌ها هستند و این موضوع باعث شده که در حفظ و وفادار کردن مشتریان تلاش کنند؛ زیرا مشتریان وفادار، به‌منزلۀ مزیتی رقابتی، اهمیت زیادی برای سازمان‌ها دارند. از طرف دیگر، نحوۀ برخورد و عملکرد کارمندان سازمان‌ها تأثیر مستقیم و بسزایی در جذب و وفاداری مشتریان دارد. عدم‌توجه به رفتار اخلاقی و فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات سازمان‌ها باعث می‌شود نه‌تنها مشتریان خود را از دست بدهند، بلکه موجب از بین رفتن خودشان می‌شود. اخلاق حرفه‌ای در بازاریابی ایجاب می‌کند که سازمان‌ها در تمام مراحل چرخۀ عمر مشتریان، اعم از جلب، جذب، حفظ و نگهداری، با رفتاری مبتنی بر اصول اخلاقی حرفه‌ای سازمان برای جلب اعتماد، رضایت و وفاداری ‌آن‌ها گام‌های مؤثر بردارند. این تحقیق به شناسایی تأثیر عملکرد بازاریابی در جذب مشتری‌های آژانس‌های گردشگردی با نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای کارکنان (آژانس‌های مسافرتی شهر رشت) پرداخته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش پرسش‌نامه است که از طریق طیف لیکرت نمره‌دهی شده و پایایی آن از طریق آلفا کرونباخ سنجیده شده است. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، از آزمون‌های پارامتریک و ناپارامتریک (به‌وسیلۀ نرم‌‌افزار SPSS25‎‏ و PLS3) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عملکرد بازاریابی در اخلاق حرفه‌ای بیشترین ضریب ‏اثر را دارد و آموزش بازاریابی می‌تواند در نحوۀ برخورد کارکنان تأثیر مثبت بگذارد. همچنین، اخلاق حرفه‌ای نقش بسزایی در جذب مشتریان آژانس‌های گردشگری ایفا می‌کند.}, keywords_fa = {عملکرد بازاریابی,جذب مشتری,آژانس‌های گردشگردی,اخلاق حرفه‌ای}, url = {https://tlj.usc.ac.ir/article_152389.html}, eprint = {https://tlj.usc.ac.ir/article_152389_a9d705d4867b23eb5df16f968ba82572.pdf} }